نقش آموزش مهارتهای حل مسأله بر خود تعیین گری و شکوفایی در بین دانشجویان زن دانشگاه آزاد اسلامی
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیمریم فیض بخش واقف 1 , سلیمان کابینی مقدم 2
1 - کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس، ایران
2 - استادیار گروه روانشناسی، مؤسسه آموزش عالی غیردولتی مهر آستان، آستانه اشرفیه، ایران
کلید واژه: شکوفایی, مهارتهای حل مسأله, خود تعیین گری, دانشجویان زن,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش آموزش مهارتهای حل مسأله بر خود تعیینگری و شکوفایی در بین دانشجویان زن دانشگاه آزاد اسلامی شهر قدس تهران بود. این پژوهش به روش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان زن کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی شهر قدس تهران در سال تحصیلی 1401-1400 به تعداد 71 نفر بود که از بین آنها تعداد 30 نفر داوطلب واجد شرایط به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در 2 گروه (آزمایش و کنترل) تقسیم شدند. برای جمعآوری دادههای مورد نیاز در مراحل پیشآزمون و پسآزمون از پرسشنامههای خود تعیینگری لاگاردیا و همکاران (2000) و شکوفایی سلیمانی و همکاران (1394) استفاده شد. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه (هر جلسه 60 دقیقه) و به مدت 5 هفته تحت مداخله آموزشی مهارتهای حل مسأله دزوریلا و گلدفرید (1971) قرار گرفت. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس و بوسیله نرمافزارSPSS24 تجزیه و تحلیل شد. سطح معنیداری برای همه آزمونها 05/0 لحاظ گردید. نتایج نشان داد آموزش حل مسأله گروهی در مرحله پسآزمون باعث افزایش نمره خود تعیینگری (001/0>P) و شکوفایی (001/0>P) دانشجویان در گروه آزمایش شد. بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجهگیری کرد که مسؤولان و برنامه-ریزان سازمان دانشگاه آزاد اسلامی برای افزایش میزان خود تعیینگری و شکوفایی دانشجویان میتوانند از آموزش مهارت-های حل مسأله استفاده کنند.
The purpose of this research was to the role of teaching problem solving skills on self-determination and flourishing among female students of Islamic Azad University of Quds in Tehran. The research method was conducted as a semi-experimental method with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population included all the female master's students in the field of psychology of the Islamic Azad University of Quds, Tehran, in the academic year of 2021-2022, in the number of 71 people, of which 30 qualified volunteers were selected by available sampling method and They were randomly divided into 2 groups (experimental and control). To collect the required data in the pre-test and post-test stages, the self-determination questionnaires of LaGuardia & et al (2000) and flourishing Soleimani et al. The experimental group underwent 10 sessions (60 minutes each session) and 5 weeks of educational intervention on problem solving skills by Desorilla and Goldfried (1971). The data was analyzed using the statistical method of analysis of covariance and SPSS24 software. A significant level of 0.05 was considered for all tests. The results showed that group problem solving training in the post-exam stage increased the self-determination score (P<0.001) and flourishing (P<0.001) of the students in the experimental group. Based on the findings of this research, it can be concluded that the officials and planners of the Islamic Azad University organization can use teaching problem solving skills training to increase the self-determination and flourishing of students.
_||_