موثرترین عوامل اجتماعی و روانشناختی گرایش زنان ایرانی به عمل های جراحی زیبایی (فراتحلیل)
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیالهه پورکاوه دهکردی 1 , ارسلان خان محمدی 2 , علی اصغر عباسی اسفجیری 3 , جمال صادقی 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
2 - استادیار گروه روانشناسی، واحدآیت الله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی ،آمل،ایران.
3 - دانشیار گروه علوم اجتماعی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی،بابل،ایران
4 - استادیار گروه روانشناسی ، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
کلید واژه: هوش هیجانی, هویت اجتماعی, جراحی زیبایی, مقبولیت اجتماعی, خودکار آمدی عمومی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر فراتحلیل عوامل موثر در گرایش زنان ایرانی به عمل های جراحی زیبایی بود. جامعه تحقیق شامل50 پژوهشی بود که در ارتباط با عوامل روانشناختی و اجتماعی موثر در گرایش زنان به جراحی زیبایی در سال های 86 تا 96 انجام شدند که از این میان 32 پژوهش با شرایط لازم از لحاظ اعتبار داده ها و روش پژوهش، توسط پنج داور به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شد. اطلاعات مربوط به 32 پژوهش در کاربرگ فراتحلیل که توسط محقق تنظیم شده بود، ثبت شد. برای تحلیل داده ها در بخش آمار توصیفی از نرم افزار SPSS و در بخش آمار استنباطی از نرم افزار فراتحلیل جامعCMA3 استفاده شد. از بین 18 متغییر موثر بر انجام جراحی زیبایی، چهار متغییر بیشترین اندازه اثر را داشتند. بر اساس نتایج تحلیل ها، هویت اجتماعی با اندازه اثر 7/7، مقبولیت اجتماعی 4/7، هوش هیجانی 2/7 و خود کارآمدی عمومی با اندازه اثر 7 به طرز معنی داری برگرایش به انجام جراحی زیبایی زنان ایرانی اثر داشتند.
The aim of this study was to Meta-analyze the most effective factors in Iranian women's tendency to cosmetic surgery. The study population included 50 studies related to psychological and social factors affecting women's tendency to cosmetic surgery since 2007 to2017, of which 32 studies with the necessary conditions in terms of data validity and research method by five judges as a sample research was selected.Information of 32 studies was recorded in a meta-analysis worksheet that compiled by the researcher.SPSS software was used to analyze the data in the descriptive statistics section and CMA3 comprehensive meta-analysis software was used in the inferential statistics section. Among 18 effective variables to cosmetic surgery, 4 variables had the greatest size effect. Based on the results of the analysis, Social identity with size effect 7/7, Social acceptance7/4, Emotional Intelligence 7/2 And general self-efficacy with size effect 7, Significantly affected to cosmetic surgery`s tendency of Iranian women.
_||_