مطالعه تطبیقی هویت شهر در معماری و عکاسی دوره پهلوی اول
محورهای موضوعی :
دو فصلنامه فضای زیست
مریم مولایی
1
,
حسین صفری
2
,
فرزانه اسدی ملک جهان
3
1 - پژوهشگر دکتری، گروه معماری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
2 - استادیار، گروه معماری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.نویسنده مسئول.
3 - استادیار، گروه معماری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
تاریخ دریافت : 1399/10/27
تاریخ پذیرش : 1400/01/16
تاریخ انتشار : 1400/02/02
کلید واژه:
هویت,
معماری,
بافت تاریخی,
عکاسی,
دوره پهلوی اول,
چکیده مقاله :
نقش رسانهها در ارائه تصویری جامع از محیط و یا شکلدهی و جهتدهی به نگرش و تصور شهروندان از محل زندگی خود، بسیار حائز اهمیت است. هویت مفهومی پیچیده در حوزه علوم انسانی است که به فلسفه، روانشناسی و جامعهشناسی مرتبط است. هر اثر نمادی از شخصیت خالق خود میباشد و هویت یک اثر با هویت فرد قرابت و نزدیکی بسیار دارد. معماری و عکاسی در مقام رسانه، در شناخت مفهوم هویت دوران پهلوی اول نقش مهمی دارند. در این پژوهش مفهوم هویت در بافتهای تاریخی و آثار عکاسی دوره پهلوی اول بررسی شده و سپس ارتباط این دو رسانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. روش انجام تحقیق در پژوهش حاضر، تطبیقی ـ تحلیلی کیفی است و با مطالعات میدانی بهصورت مشاهده مستقیم انجام شده است. در بخش مطالعات اسنادی از منابع مختلفی مانند منابع موجود در کتابخانه دانشگاهها و مقالات معتبر در زمینه معماری و عکاسی استفاده شده است. نتایج حاکی از آن هستند که معماری و عکاسی هر دو به ایجاد فضا و روح زندگی میپردازند و دارای عناصر مشترکی برای درک فضا هستند که بر بیننده تاثیر متفاوتی میگذارند. فضاهای بصری مهم ترین عامل بیان در عکس هستند. تعامل و رابطه اجتماعی متقابل بین فرد و اثر تاریخی، هویت یا معنای آن اثر را بر اساس ویژگیهای اثر و تصویر ذهنی مخاطب، شکل میدهند. رابطه میان معمار، اثر معماری و مخاطب، روند شکلگیری و درک هویت را آشکار میسازد. این جریان تابع زمان، مکان و فرهنگ بوده، از شرایط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی جامعه تاثیر پذیرفته است. هویت یا معنای یک اثر، منوط به تصویری است که از آن اثر در ذهن مخاطب نقش میبندد. فضاهای شهری و بناهای معماری به عکاسان کمک میکنند تا از طریق فضا سازی به ایجاد هویت و خلق مکان بپردارند و موقعیت فرهنگی، تاریخی، اجتماعی زمان خود را ثبت کنند.
چکیده انگلیسی:
Studying and analyzing the works of art of a society requires understanding the culture, thought and current of thought that governs that society. The city is a setting for social life and the events that take place there. The physical appearance and places of the city determine the thinking of the inhabitants of the city. The architecture of each period is the memory and embodied identity of that period. Architecture is the physical language of society that the people of that period created at a specific time, place and geography.The media is very important in portraying the urban image and shaping or directing the attitude and perception of the citizens of their place of residence. The concept of identity is one of the most complex issues in the field of humanities, the roots of which should be sought in sciences such as philosophy, psychology and sociology. On the other hand, the concept of identity in architectural works has a deep connection with the definition of the concept of identity in human beings, so that a work is considered as a symbol of a person's personality. In this study, we intend to examine the concept of identity in historical contexts and photographic works of the first Pahlavi period and analyze the relationship between the two. During the reign of the first Pahlavi, the registries and documents and banks underwent fundamental changes in the administrative system; With the advent of new departments such as the judiciary, railways, ministries and various organizations, a new form of bureaucracy emerged in Iran. Foreign architects and urban planners were used to design and build new buildings. New building materials and methods caused changes in the height of the building. Changes in various political and economic fields affected the cultural and social fields and changes took place in the architecture and urban planning of this period. The buildings designed in this period, despite having a national and Iranian appearance, represent the identity crisis between the historical and ancient past of Iran and the new Western architectural style. The research method in the present study is qualitative-comparative-analytical and has been done by field studies in the form of direct observation. In the library studies section, various sources such as resources available in university libraries and authoritative articles in the field of architecture and photography have been used. After asking questions and explaining the purpose, the lexical meaning and different theories about identity were examined from the perspective of architectural and photographic theorists. The results show that architecture and photography both create space and the spirit of life and have common elements for understanding space that have a different effect on the viewer. Photography, with the expression of the past, seems to have revealed the existence of the past in existence.Visual spaces are the most important factor in expression in photography. The identity or meaning of a work is the product of interaction and social interaction between the individual and that work, which is formed based on the interaction between the characteristics of the work and the audience's mental image. Urban spaces and architectural buildings help photographers to create an identity and create a place through space-making, and to record the cultural, historical, and social situation of their time. Architecture and photography have an important and special role in understanding the concept of identity in the first Pahlavi era. Because the reflection of the prevailing thoughts on the society and the social and political atmosphere of that period and especially the city of Tehran as the capital and represent the conditions of the society of that day.The results of research showed, architecture and photography, as a media, play an important role in understanding the concept of identity during the first pahlavi period. Because of the reflection of the dominant thoughts on society and the political and political space of that period, especially in Tehran as the capital and representative of the conditions of the population, as a permanent document of architectural space and spaces, it is important to tell the narrative and address the elements and spaces that are important for the recognition of the memory and identity of the city, but today they are not present or changed.
منابع و مأخذ:
ابل، کریس. (1387). معماری و هویت. ترجمه: فرح حبیب. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
ابوالحسنی، رحیم. (1387). مولفههای هویت ملی با رویکرد پژوهشی. فصلنامه سیاست، 38(4) ، 22-1.
اکبری، محمدعلی. (1384). تبارشناسی هویت جدید ایرانی. تهران: انتشارات علمی فرهنگی.
افشار، ایرج. (1370). گنجینه عکسهای ایران. تهران: فرهنگ ایران زمین.
ایرجی، جواد و نوروز برازجانی، ویدا. (1396). تاثیر معماری نیکولای مارکف بر هویت شهر تهران. فصلنامه مطالعات ملی، 18(2)، 144-133.
بارت، رولان. (1384). اتاق روشن، اندیشههایی درباره عکاسی. ترجمه: نیلوفر معترف. تهران: نشر چشمه.
برجر، جان. (1380). درباره نگریستن. ترجمه: فیروزه مهاجر. تهران: موسسه انتشارات آگاه.
برودبنت، جفری. (1388). با برادبنت، درباره معماری. ترجمه: نیلوفر رضوی و هدیه نوربخش و کیوان جورابچی. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
بمانیان، محمدرضا. (1385). عوامل موثر بر شکلگیری معماری و شهرسازی در دوره پهلوی اول. دو فصلنامه مدرس هنر، 1(1)، 8-1.
پورمند، حسنعلی و معصومی بدخش، نسرین. (1394). تداوم سنت بصری ایرانی با تاکید بر ترکیببندی عکسهای یادگاری دوره ناصری. باغ نظر ، 12(32)، 42-33.
تاجیک، محمدرضا. (1384الف). انسان مدرن و معمای هویت. فصلنامه مطالعات ملی، 1(21)، 28-7.
تاجیک، محمدرضا. (1384ب). روایت هویت و غیریت در میان ایرانیان. تهران: انتشارات فرهنگ گفتمان.
تاسک، پطر. (1377). سیر تحول عکاسی. ترجمه و تالیف: محمد ستاری. تهران: سمت.
جانستون، رونالد. (1379). مسئله جا و مکان. ترجمه: جلال تبریزی. تهران: انتشارات دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی.
جکسن، ا.و.ویلیامز. (1352). ایران در گذشته و حال. ترجمه: منوچهر امیری و فریدون بدرهای. تهران: خوارزمی.
جنکینز، ریچارد. (1381). هویت اجتماعی. ترجمه: تورج یاراحمدی. تهران: موسسه نشر و پژوهش شیرازه.
حبیب، فرشته. (1388). تحلیلی از تعامل فرهنگ و کالبد شهر (نمونه موردی اصفهان). فصلنامه هویت شهر ، 3(4)، 94-83.
حبیبی، رعناسادات. (1387). تصویرهای ذهنی و مفهوم مکان. نشریه هنرهای زیبا، 3(35) ،50-39.
حبیبی، سید محسن و مقصودی، ملیحه. (1384). مرمت شهری. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
حسن پور، محمد و نوروزی طلب، علیرضا. (1391). مرگ زمان، و هرمنوتیک عکس اجتماعی. نشریه هنرهای زیبا ـ هنرهای تجسمی، 17(4)، 5-12.
حسنپور، محمد و نوروزی طلب، علیرضا و سیفی، غزاله. (1394). ارجاع به زمان از دست رفته، به مثابه امر حاضر در عکسهای خصوصی. باغ نظر ، 12(33)، 12-3.
حسینی داورانی، سید عباس. (1392). جامعه در قاب دوربین: معرفی آثار و رویکرد عکاسی آنتوان سوروگین از ایران عصر قاجار. نشریه چیدمان، 2(4)، 170-177.
حناچی، پیروز و نژادابراهیمی سردرود، احد. (1385). بازخوانی میدان صاحب آباد از روی تصاویر شاردن و مطراقچی بر اساس متون تاریخی. هنرهای زیبا، 1(25)، 44-35.
خان محمدی، مرجان و قلعه نویی، محمود. (1395). بازآفرینی مبتنی بر فرهنگ از طریق توسعه صنایع خلاق و تبیین محلههای فرهنگی در بافت های تاریخی شهر. مرمت و معماری ایران، 6(12)، 67-86.
دهخدا، علی اکبر. (1373). لغت نامه دهخدا. تهران: دانشگاه تهران، جلد سیزدهم.
دویران، اسماعیل و کریمی نژاد، ملیحه. (1393). هویت و حس تعلق مکانی در فضاهای جدید الاحداث شهری. هویت شهر، 18(2)، 92-81.
رابرتسون، رولند. (1382). جهانی شدن تئوریهای اجتماعی و فرهنگ جهانی. ترجمه: کمال پولادی. تهران: نشر ثالث.
راپاپورت، آموس. (1391الف). فرهنگ، معماری و طراحی. ترجمه: ماریا برزگر و مجید یوسف نیا پاشا. ساری: انتشارات شلفین.
راپاپورت، آموس. (1391ب). معنی محیط ساختهشده (رویکردی در ارتباط غیرکلامی). ترجمه: فرح حبیب. تهران: انتشارات شرکت پردازش و برنامه ریزی شهری.
راداحمدی، مینا و تهرانی، فرهاد و ابویی، رضا. (1390). معرفی و نقد بر چند سند تصویری – تاریخی تازهیافته در مورد میدان نقش جهان. باغ نظر، 8(17)، 18-3.
رحمانیان، داریوش. (1393). سر سخن: عکس و تاریخ. کتاب ماه تاریخ و جغرافیا، 1(191)، 6-2.
رحمانیان، داریوش و ثقفی، مریم. (1393). کارکرد تخصصی عکس در دوره پهلوی اول (عکاسی به مثابه ابزاری برای هویت و شناسایی مجرمین). دو فصلنامه تاریخ نامه ایران بعد از اسلام، 5(9)، 70-47.
رلف، ادوارد. (1389). مکان و بی مکانی. ترجمه: محمدرضا نقصان محمدی و کاظم مندگاری و زهیر متکی. تهران: نشر آرمانشهر.
زاهدیان، مهرداد. (1398). زمستان است. تهیه کننده: پیروز حناچی.
زین الصالحین، حسن و فاضلی، نعمتالله. (1394). سیاست و بازنمایی (بررسی نقش ایدئولوژیک دوربین عکاسی و عکس در دوره پهلوی). نشریه هنرهای زیبا ـ هنرهای تجسمی، 20(3)، 79-92.
زینال زاده، یوسف و کبیرصابر، محمدباقر. (1396). روایت معماری در بیان عکاسی؛ مراتب معنا در عکس معماری. نشریه هنرهای زیبا – هنرهای تجسمی، 22(4)، 86-75.
سارکوفسکی، جان. (1382). نگاهی به عکسها. ترجمه: فرشید آذرنگ. تهران: سمت.
ستاری، محمد و عراقچیان، مهدی. (1389). عکاسی قاجار: نگاه شرقی، نگاه غربی. نشریه هنرهای زیبا، 2(42)، 45-56.
سجادی، سید جعفر. (1379). فرهنگ اصطلاحات فلسفی ملاصدرا. تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
سلیمانی، محمدرضا و اعتصام، ایرج و حبیب، فرح. (1395). بازشناسی مفهوم هویت و اصول هویت در اثر معماری. هویت شهر، 10 (1)، 15-26.
سیفیان، محمد کاظم. (1378). قالب و محتوا در معماری اسلامی. هنرهای زیبا، 12(1)، 58-60.
شعله، مهسا. (1385). دروازههای قدیم در خاطره جمعی شهر معاصر ریشهیابی رشتههای خاطرهای. نشریه هنرهای زیبا، 27(3)، 26-17.
شهری، جعفر. (1378). تاریخ اجتماعی ایران در قرن 13: زندگی و کسب و کار. تهران: موسسه خدمات فرهنگی رسا، جلد اول و سوم، چاپ سوم.
شولتز، دوان. (1377). نظریههای شخصیت. ترجمه: سید یحیی محمدی. تهران: نشر هما.
شیرازی، علی اصغر و یونسی، میلاد. (1390). تاثیر ملیگرایی بر معماری بناهای حکومتی دوره پهلوی اول. فصلنامه مطالعات شهر ایرانی اسلامی، 2(4)، 70-59.
صارمی، علی اکبر. (1374). مدرنیته و تاثیر آن بر طراحی معماری و شهرسازی ایران. تهران: گفتگو.
ضیمران، محمد. (1383). مدرنیسم چیست؟. معماری و فرهنگ، 5(19-18)، 65-62.
ضیمران، محمد. (1389). میشل فوکو، دانش و قدرت. تهران: انتشارات هرمس.
عاملی، سعیدرضا. (1390). مطالعات جهانی شدن: دوفضایی شدنها و دوجهانی شدنها. تهران: انتشارات سمت.
عاملی، سعیدرضا و اخوان، منیژه. (1391). بازنمایی عناصر هویت بخش شهری در سفرنامهها: مطالعه مقایسهای تهران و شهرستانهای استان تهران. فصلنامه مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران ، 4(4)، 100-75.
عدیلی، امیراعلا. (1394). بوی فروردین. تهیه کننده: امیراعلا عدیلی.
عدیلی، امیراعلا و جبل عاملی، عبداله و حیدری، مهسا. (1395). بازآفرینی تصویری کاخ تخریبشده آیینهخانه؛ نمونهای از کاخهای دوره صفوی. باغ نظر، 1(11)، 28-13.
عینی فر، علیرضا و کوچک خوشنویس، احمدمیرزا .(1379). بازآفرینی تصوری شهر از روی متون تاریخی، نیشابور غازانخانی. طرح پژوهشی درون دانشگاهی، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران.
فرامپتون، کنت. (1385). منطقهگرایی انتقادی. ترجمه: ایمان رئیسی. معماری و فرهنگ، 8(26)، 108 –
فروغی، محمد علی. (1344). سیر حکمت در اروپا. تهران: چاپ تهران مصور.
فروید، زیگموند. (1373). خود و نهاد. ترجمه: حسین پاینده. ارغنون، 1(3)، 252-229.
فیضی، محسن و اسدپور، علی. (1391). تحلیل محتوای سایت طراحی به وسیله عکاسی سریع توسط دانشجویان (قیاس تطبیقی ایران و ترکیه). معماری و شهرسازی آرمانشهر، 9(2)، 141-129.
کالن، گوردون. (1390). گزیده منظر شهری. ترجمه: منوچهر طبیبیان. تهران: دانشگاه تهران.
کریمی، مرضیه. (1390). بررسی عکاسی دوره پهلوی دوم با استناد بر آرشیو مجلات. استاد راهنما: محمد ستاری و مهرداد نجم آبادی، پایان نامه کارشناسی ارشد، پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران، تهران.
کلانتری خلیل آباد، حسین و پوراحمد، احمد. (1384). مدیریت و برنامهریزی احیای ناحیه تاریخی شهر یزد. پژوهش های جغرافیایی، 4(54)، 92-77.
کیانی، مصطفی. (1392). جایگاه هنر آجرکاری در معماری دوره پهلوی اول. نشریه هنرهای زیبا - معماری و شهرسازی، 18(1)، 15-28.
گل محمدی، احمد. (1389). جهانی شدن، فرهنگ، هویت. تهران: نشر نی.
گودرزی، حسین و بختیاری، مهدی. (1395). میزان توجه به مولفههای هویت ملی در نامگذاری معابر اصلی شهر تهران. فصلنامه مطالعات ملی، 65(1)، 70-53.
گیدنز، آنتونی. (1387). تجدد و تشخص، جامعه و هویت شخصی در عصر جدید. ترجمه: ناصر موفقیان. تهران: نشر نی.
لش، اسکات. (1390). جامعهشناسی پست مدرنیسم. ترجمه: شاپور بهیان. تهران: نشر ققنوس، چاپ سوم.
لنگ، جان. (1390). آفرینش نظریه معماری (نقش علوم رفتاری در طراحی محیط). ترجمه: علیرضا عینیفر. تهران: دانشگاه تهران.
لینچ، کوین. (1376). تئوری شکل خوب شهر. ترجمه: حسین بحرینی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
لینچ، کوین. (1390). تئوری شکل شهر. ترجمه: سید حسین بحرینی. تهران: دانشگاه تهران.
مامفورد، لوئیز. (1385). فرهنگ شهرها. ترجمه: عارف اقوامی مقدم. تهران: وزارت مسکن و شهرسازی، مرکز مطالعاتی و تخقیقاتی شهرسازی و معماری.
محرمی، توحید. (1383). هویت ایرانی ـ اسلامی ما در هویت ایران. تهران: پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی.
معین، محمد. (1378). گزیده فرهنگ معین. تهران: مرکز فرهنگی انتشاراتی رایحه.
معینی علمداری، جهانگیر. (1381). تجلی وجدان تاریخی در بوم: هایدگر و سرچشمههای تاریخی ـ مکانی هویت. فصلنامه مطالعات ملی، 4(14)، 28-7.
ملاصالحی، حکمت الله. (1394). بازخوانی حافظه و هویت در معماری یادمانی ایران. باغ نظر ، 34(3)، 82-69.
منصوری، سید امیر و آجورلو، بهرام. (1381). بازشناسی ارگ علیشاه تبریز وکاربرد اصلی آن. طرح پژوهشی درون دانشگاهی، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران.
موحد، علی و شماعی، علی و زنگانه، ابوالفضل. (1391). بازشناسی هویت کالبدی در شهرهای اسلامی (مطالعه موردی: شهر ری). فصلنامه برنامهریزی شهری ، 5(1)، 37-51.
میرمقتدایی، مهتا. (1383). معیارهای شناخت و ارزیابی هویت کالبدی شهرها. هنرهای زیبا، 3(19)، 55-25.
نصر، سید حسین. (1361). سه حکیم مسلمان. ترجمه: احمد آرام. تهران: شرکت سهامی کتابهای جیبی (چاپخانه سپهر).
نقیزاده، محمد. (1378). هویت تجلی فرهنگ در محیط. آبادی، 9(34)، 50-20.
نوذری، حسینعلی. (1385). نگاهی تحلیلی به روند مفهوم هویت در قالبهای سهگانه هویت سنتی، مدرن و پست مدرن. فصلنامه مطالعات ملی، 2(26)، 148-127.
نوربرگ شولتز، کریستین. (1381). فلسفه فضای معماری. ترجمه: سید ابولقاسم سیدصدر. تهران: بیابانی.
نوربرگ شولتز، کریستیان. (1382). گزینهای از معماری: معنا و مکان. ترجمه: ویدا نوروز برازجانی. تهران: نشر جان جهان.
نوربرگ شولتز، کریستین. (1387). معماری: حضور، زبان و مکان. ترجمه: علیرضا سیداحمدیان. تهران: انتشارات نیلوفر.
ولز، لیز. (1390). عکاسی: درآمدی انتقادی. ترجمه: سولماز ختایی لر و ویدا قدسی راثی و مهران مهاجر. تهران: انتشارات مینوی خرد.
یوسفی، علی و صادقینژاد، مهسا. (1396). مرور انتقادی نظریه سیمای شهر لینچ: نشانهشناسی نقشههای ادراکی شهروندان و بازشناسی هویت کالبدی شهر. مطالعات جامعهشناختی شهری، 22(1)، 72-42.
یوشیزاده، مریم. (1391). بزرگان در حریم فرشتگان دست به سینه. بازیابی شده اسفند 10، 1399 از https://jamejamonline.ir/.
یونگ، کارل گوستاو. (1387). انسان و سمبلهایش. ترجمه: محمود سلطانیه. تهران: نشر جامی.
URL1: آفتاب. (1388). تاریخچه عکاسی در ایران. بازیابیشده 10 اسفند، 1399 از aftab.ir .
URL2: نگارستان. (1399). تهران. بازیابیشده 10 اسفند، 1399 از http://www.negarestandoc.ir.
Assmann, Jan& Czaplicka, John. (1995). Collective Memory and Cultural Identity, New German Critique. Cultural History/ Cultural Studies , 1(65), 125-133.
Carmona, Mathew.(2006). Public Places,Urban Spaces. oxford: Architectural press, Elsevier.
Cetin, Murat.(2010). Transformation and Perception of Urban form in Arab City. International Journal of Civil & Environmental Engineering IJCEE-IJENS,4 (10). 30-34.
Correa, Charles.(1983.( Architecture and Identity. Singapore: Concept Media Pte Ltd.
Debevec, Paul Ernest. (1996). Modeling and Rendering Architecture from Photographs. Guidance: Jitendra Malik. Phd thesis, Graduate Division, University Of California at Berkeley, Berkeley.
Dzwierzynska, Jolanta. (2017). Single-image-based Modelling Architecture from a Historical Photograph, IOP Conf. Ser.: Mater. Sci. Eng. 245(6), 062015. doi:10.1088/1757-899X/245/6/062015
Giddens, Anthony.(2001). Sociology (4th Edition. (Cambridge: Polity Press.
Lynch, Kevin & Hack, Gray.(2012) . Site Planning (Third Edition).Cambridge: MIT Press.
Norton, William.(2000). Cultural geography: Themes, Concepts, Analyses. London: Don Mills, Ont: Oxford University Press.
(2005). Oxford Advanced Learner’s Dictionary. New York: Oxford University Pres
Relph, Edward. (1976) . Place and Placelessness. London: pion.
Yuen, Belinda. (2005). Searching for Place Identity in Singapore. Habitat International, 29(2), 197-214.
_||_
Abel, Chris. (2009). Architecture & Identity, Translated by: Farah Habib, Tehran: Islamic Azad University Science And Research Branch.
Abolhasani, Rahim. (2008). National Identity Elements With Researchial Approach. Political Quarterly, 38(4), 1-22.
Adili, Amirala. (2015). Sense Of Spring. Producer: Amirala Adili.
Adili, Amirala & Jabal Aameli, Abdollah & Heidari, Mahsa. (2016). Visual Recreation of Ayeneh Khaneh (Mirror hall) Destroyed palace, As an Example of Safavid palaces. Bagh-E Nazar, 1(11), 13-28.
Afshar, Iraj. (1992). Iran Photo Treasure. Tehran: Farhang-e Iran Zamin.
Akbari, Mohammad Ali. (2006). Genealogy Of The New Iranian Identity. Tehran: Scientific And Cultural Publications.
Ameli, Saeid Reza. (2012). Globahization Studies : Dual Spacizations & Globalixations. Tehran: Samt.
Ameli, Saeid Reza & Akhavan, Manijeh. (2013). Representation Of Identical City Elements In Travel Writings: A Comparative Study F Tehran And Other Cities In Tehran Province. Quarterly Of Social Studies And Research In Iran, 1(4), 75-100. Doi: 10.22059/Jisr.2013.36571
Assmann, Jan & Czaplicka, John. (1995). "Collective Memory and Cultural Identity, New German Critique. "Cultural History/ Cultural Studies , 1 (65), 125-133.
Barthes, Roland. (2006). Camera Lucida, Translated by: Niloofar Motaref, Tehran: Cheshmeh.
Bemanian, Mohammad Reza (2005). Factors Affecting The Formation Of Architecture And Urban Planning In The First Pahlavi Period. Journal Of Art Teacher, 1 (1), 1-8.
Berger,John.(2002). About Looking, Translated by: Firoozeh Mohajer, Tehran: Agah Publishing.
Broadbent, Jeffrey. (2010). With Bradbent, About Architecture, Translated by: Niloufar Razavi & Hedieh Nourbakhsh & Keyvan Jourabchi, Tehran: Shahid Beheshti University.
Carmona, Mathew.(2006). Public Places,Urban Spaces. oxford: Architectural press, Elsevier.
Cetin, Murat.(2010)". Transformation and Perception of Urban form in Arab City". International Journal of Civil & Environmental Engineering IJCEE-IJENS, 4(10), 30-34.
Correa, Charles.(1983.( Architecture adn Identity. Singapore: Concept Media Pte Ltd.
Cullen, Gordon. (2011). Selected urban landscape, Translated by: Manouchehr Tabibian, Tehran: University of Tehran.
Daviran, Esmaeil & Kariminezhad, Maliheh. (2014). Urban Identity And Sense Of Place In New Public Spaces (Nahjolbalagheh Park In Tehran City).Hoviatshahr, 8(18), 81-92.
Debevec, Paul Ernest. (1996). Modeling and Rendering Architecture from Photographs. Guidance: Jitendra Malik. Phd thesis, Graduate Division, University Of California at Berkeley, Berkeley.
Dehkhoda, Ali Akbar. (1995). Dehkhoda Dictionary, Tehran: University Of Tehran, Vol. 13.
Dzwierzynska, Jolanta. (2017). Single-image-based Modelling Architecture from a Historical Photograph, IOP Conf. Ser.: Mater. Sci. Eng. 245(6), 062015. doi:10.1088/1757-899X/245/6/062015
Einifar, Alireza & Kouchak Khoshnevis, Ahmad Mirza. (2000). Recreating the image of the city from historical texts, Neishabour Ghazankhani. Intra-university research project, Faculty of Fine Arts, University of Tehran.
Eiraji, Javad & Norouzborazjani, Vida. (2017). Nikolai Markov`S Architecture Effect On Identity Of Tehran City. National Studies, 18(70), 133-144.
Faizi, Mohsen & Asadpour, Ali. (2013). Students’ Site Content Analysis Using Snapshot Photography (Comparative Study Of Iran & Turkey). Armanshahr Architecture & Urban Development, 5(9), 129-141.
Foroughi, Mohammad Ali.(1965). The course of wisdom in Europe. Tehran: Illustrated Tehran Press.
Frampton, Kenneth. (2006). Critical regionalism. Translated by: Iman Raisi. Architecture and Culture, 8 (26), 108 - 120.
Freud, Sigmund. (1373). Self and institution, Translated by: Hossein Payende, Arghanon, 1 (3), 229-252.
Giddens, Anthony.(2001). sociology , Cambridge: Polity Press, 4th
Giddens, Anthony. (2009). Modernity And Self - Identity: Self And Society In The Late Modern Age. Tehran: Nashr-E Ney.
Golmohammadi, Ahmad. (2010). Globalization, culture, identity. Tehran: Ney Publishing.
Goudarzi, Hossein & Bakhtiari, Mehdi. (2016). The Extent Of Concideration Towards The National Identity Elements In Naming The Main Streets Of Tehran. National Studies. 17(65). 53-70.
Habib, Fereshteh. (2012). An Analysis Of The Interaction Of Culture And The Body Of The City (Case Study Of Isfahan) . Hoviatshahr, 3(4), 83-94.
Habibi, Rana Sadat. (2009). Mental Images And The Concept Of Place. Journal Of Fine Arts, 3(35), 39-50.
Habibi, Seyed Mohsen & Maghsoudi, Maliha. (2006). Urban Restoration. Tehran: University Of
Hanachi, Pirooz & Nejad Ebrahimi Sardrood, Ahad. (2006). Re-reading Saheb Abad Square from the images of Chardin and Motaraghchi based on historical texts, Honar-Ha-Ye-Ziba, 1 (25), 35-44.
Hasanpur, Mohammad & Norouzitalab, Alireza. (2013). Time Death, And Social Photo’s Hermeneutics. Honar-Ha-Ye-Ziba: Honar-Ha-Ye-Tajassomi, 17(4). 5-12.
Hasanpour, Mohammad & Norouzitalab, Alireza & Seifi, Ghazaleh. (2015). Referring To Lost Time, As The Present, In Private Photos. The Monthly Scientific Journal Of Bagh-E Nazar, 12(33), 3-12.
Hosseini Davarani, Seyed Abbas. (2014). Society In The Frame Of The Camera: Introducing The Works And Photographic Approach Of Antoine Sorougin From Qajar Iran. Journal Of Chideman. 2 (4). 170-177.
Jackson, A.W. Williams. (1973). Iran In The Past And Present, Translated by: Manouchehr Amiri & Fereydoun Badraei, Tehran: Kharazmi.
Jenkins, Richard. (2002). social Identity, Translated by: Touraj Yarahmadi, Tehran: Shirazeh Publishing and Research Institute.
Johnston, Ronald. (2001). Place Issue, Translated by: Jalal Tabrizi, Tehran: Publications Of The Office Of Political And International Studies.
Jung, Carl Gustav. (2008). Man and his symbols, Translated by: Mahmoud Soltanieh, Tehran: Jami Publishing.
Kalantari Khalilabad, Hossein & Poorahmad, Ahmad.(2007). Management And Planning Of Revitalization Of The Historical Area Of Geographical Research Quarterly. 38(3). 77 -92.
Karimi, Marzieh. (2012). Investigating The Photography Of The Second Pahlavi Period With Reference To The Archives Of Magazines. Guidance: Mohammad Sattari & Mehrdad Najmabadi. Master Thesis, Fine Arts Campus, University of Tehran, Tehran.
Khanmohamadi, Marjan & Ghalenoei, Mahmoud. (2016). Culture-Based Regeneration Through Developing Creative Industries And Explanation Of Cultural Quarters In Historic Urban Textures . Mmi. 1 (12). 67-84.
Kiani, Mostafa. (2013). Studying The Status Of The Art Of Decorative Brickwork In Architecture Of Pahlavi Iperiod(Iran). Honar-Ha-Ye-Ziba: Memary Va Shahrsazi, 18(1), 15-28. Doi: 10.22059/ Jfaup.2013.36354
Lang, Jon T. (2012). Creating Architectural Theory: The Role Of Behavioral Sciences In Environmental Design, Translated by: Alireza Einifar, Tehran: University Of Tehran.
Lash, Scott. (2012). Sociology Of Postmodernism, Translated by: Shapoor Bahian, Tehran: Qoqonoos Publishing, 3rd
Lynch, Kevin. (1998). A Theory Of Good City Form, Translated by: Hossein Bahraini, Tehran: University Of Tehran.
Lynch, Kevin. (2012). A Theory Of City Form, Translated by: Hossein Bahraini, Tehran: University Of Tehran.
Lynch, Kevin & Hack, Gray.(2012) . Site Planning, Cambridge: MIT Press, 3rd
Mansoori, Seyed Amir & Ajourloo, Bahram. (1381). Recognition of Alishah Citadel of Tabriz and its main application. Intra-university research project, Faculty of Fine Arts, University of Tehran.
Mir Moqtada'i, Mahta. (2004). Criteria For Recognizing And Evaluating The Physical Identity Of Cities. Honar-Ha-Ye Ziba, 19(19),25 -55.
Moharrami, Tohid. (2005). Our Iranian-Islamic Identity In The Identity Of Iran. Tehran: Jahad Academic Center For Education, Culture And Research.
Moin, Mohammad. (2000). Excerpts From Certain Cultures. Tehran: Rayeheh Publishing Cultural Center.
Moeini Alamdari, Jahangir. (2002). The manifestation of historical conscience in the canvas: Heidegger and the historical-spatial origins of identity. National Studies, 14, 7-28.
Mollasalehi, Hekmatollah. (2015). Rereading Of Memory And Identity In Monumental Architecture Of Iran. The Monthly Scientific Journal Of Bagh-E Nazar, 12(34), 69-82.
Movahed, Ali & Shamaei, Ali & Zanganeh, Abolfazl. (2012). Recognition Of Physical Identity In Islamic Cities (Case Study: Rey City) . Regional Planning. 2(5). 37-51.
Mumford, Lewis. (2007). The Culture Of Cities, Translated by: Aref Aqwami Moghaddam, Tehran: Ministry Of Housing And Urban Development, Urban Planning And Architecture Research Center.
Naghizadeh, Mohammad. (2000). The Identity Of The Manifestation Of Culture In The Environment. Abadi. 34, 20-50.
Nasr, Seyyed Hossein. (1982). Three Muslim sages, Translated by: Ahmad Aram, Tehran: Pocket Books Company (Sepehr Printing House).
Norberg-Schulz, Christian. (2003). Philosophy Of Architectural Space, Translated by: Seyed Abolghasem Seyed Sadr, Tehran: Biabani.
Norberg-Schultz, Christian. (2004). Choice of architecture: meaning and place, Translated by: Vida Nowruz Borazjani, Tehran: Jan Jahan Publishing.
Norberg-Schulz, Christian. (2009). Architecture: Presence, Language And Location, Translated by: Alireza Seyed Ahmadian, Tehran: Niloufar Publications.
Norton, William.(2000). Cultural geography: Themes, concepts, analyses. London: Don Mills, Ont: Oxford University Press.
Nozari, Hossein Ali. (2006). An analytical look at the process of the concept of identity in the three forms of traditional, modern and postmodern identity. National Studies, 26, 127-148.
(2005). Oxford advanced learner's dictionary. New York: Oxford University Pres.
Pourmand, Hassan Ali & Masoumi Badakhsh, Nasrin. (2015). The Continuity Within Basics Of Iranian Visual Tradition With Emphasis On The Composition Of Memorial Photos In Naseri's Era. The Monthly Scientific Journal Of Bagh-E Nazar, 12(32), 33-42.
Rad Ahmadi, Mina & Tehrani, Farhad & Abouei, Reza.(2012). Introduction and critique of some newly found visual-historical documents about Naghsh Jahan Square. Journal of Bagh-E-Nazar, 8(17), 3-18.
Rahmanian, Dariush. (2015). Speech: Photo And History. Book Of The Month Of History And Geography, 1 (191), 2-6.
Rahmaneyan, Dariush & Sagafe, Maryam. (2015). The Professional Function Of Photo In The First Pahlavi Era (Photography As A Means For Authenticating And Identifying Offenders). Journal Of Iranian Islamic Period History, 5(9), 47-70.
Rapaport, Amos. (2012A). Culture, architecture and design, Translated by: Maria Barzegar & Majid Yusuf Nia Pasha, Sari: Shelfin Publications.
Rapaport, Amos. (2012B). The meaning of the constructed environment (an approach in non-verbal communication), Translated by: Farah Habib, Tehran: Urban Planning and Processing Company Publications.
Relph, Edward. (1976) . place and placelessness. London: pion.
Relph, Edward. C. (2011). Place And Placelessness, Translated by: Mohammad Reza Naqsan Mohammadi & Kazem Mandgari & Zahir Mottaki, Tehran: Armanshahr Publishing.
Robertson, Roland. (2004). Globalization Of Social Theories And World Culture, Translated by: Kamal Poladi, Tehran: Sales.
Sajjadi, Seyed Jafar. (2000). Dictionary of Mulla Sadra Philosophical Terms. Tehran: Printing and Publishing Organization of the Ministry of Culture and Islamic Guidance.
Saremi, Ali Akbar. (1996). Modernity And Its Impact On Iranian Architectural And Urban Design. Tehran: Conversation.
Sattari, Mohammad & Araqchian, Mehdi. (2011). Qajar Photography: Eastern Look, Western Look. Honar-Ha-Ye-Ziba: Honar-Ha-Ye-Tajassomi, 2 (42), 45-56.
Schultz, Duane. (1998). Personality theories, Translated by: Seyed Yahya Mohammadi, Tehran: Homa Publishing.
Seifian, Mohammad Kazem (2000). Form And Content In Islamic Architecture. Honar-Ha-Ye-Ziba. 12 (1). 58-60.
Shahri, Jafar. (2000). Social History Of Iran In The 13th Century: Life And Business Tehran: Rasa Cultural Services Institute, 3rd Volumes, 3rd
Shirazi, Ali Asghar & Younesi, Milad. (2012). The Impact Of Nationalism On The Architecture Of Government Buildings Of The First Pahlavi Period. Islamic Iranian City Studies. 1 (4). 59-69.
Shole, Mahsa. (2007). Old Gates In The Collective Memory Of The Contemporary City Rooting Memory Strings. Honar-Ha-Ye-Ziba. 27 (3). 26-17.
Soleimani, Mohammad Reza & Etesam, Iraj & Habib, Farah. (2016). The Recognition Of Concept And Principles Of Identity In Architecture. Hoviatshahr, 10(1), 15-26.
Szarkowski, John. (2004). Looking At Photographs, Translated by: Farshid Azarang, Tehran: Samt Publishing.
Tajik, Mohammad Reza. (2006A). Modern man and the riddle of identity. National Studies, 1 (21), 7-28.
Tajik, Mohammad Reza (2006B). Narrative Of Identity And Zeal Among Iranians. Tehran: Farhang Goftman Publications.
Tausk, Peter. (1999). The Evolution Of Photography, Translated by: Mohammad Sattari, Tehran: Samat.
ULR 1: Aftab. (2010). History Of Photography In Iran. Retrieved February 28, 2021, From aftab.ir.
ULR 2: Negarestan. (2020). Tehran. Retrieved February 28, 2021, From http://www.negarestandoc.ir/.
Wells, Liz. (2012). The Photography Reader, Translated by: Solmaz Khataei Lor & Vida Ghodsi Raei & Mehran Mohajer, Tehran: Minooye Kherad.
Yousefi, Ali & Sadeghi Nejad, Mahsa. (2017). A Critical Review Of Lynch Cityscape Theory: Semiotics Of Citizens' Perceptual Maps And Recognition Of The City's Physical Identity. Urban Sociological Studies. 7 (22). 47-72.
Yoshizadeh, Maryam. (2013). Elders In The Sanctuary Of Angels Holding Hands. Retrieved February 28, 2021, From https://jamejamonline.ir/.
Yuen, Belinda. (2005). "Searching for place identity in Singapore." Habitat International, 29 (2), 197-214.
Zahedian, Mehrdad. (2019). It's Winter. Producer: Pirooz Hanachi.
Zaymaran, Mohammad. (2004). What is modernism? Architecture and Culture, 5 (18-19), 62-65.
Zaymaran, Mohammad. (2010). Michel Foucault, knowledge and power. Tehran: Hermes Publications.
Zeinalzadeh, Yousef & Kabirsaber, Mohammad Bagher. (2017). Architectural Narrative And Photographic Expression The Role Of Photo In Writing Architectural Narratives. Honar-Ha-Ye-Ziba: Honar-Ha-Ye-Tajassomi, 22(4), 75-86. Doi: 10.22059/Jfava.2017.64029.
Zeinolsalehin, Hassan & Fazeli, Nematollah. (2015). Politics And Representation (A Study On Ideological Role Of Camera And Photograph In Pahlavi Era). Honar-Ha-Ye-Ziba: Honar-Ha-Ye-Tajassomi, 20(3), 79-92. Doi: 10.22059/Jfava.2015.56383.