بررسی تاثیر مدیریت دانش مشتری بر بهبود روابط با مشتریان صنعتی(قطعه سازان خودرو مستقر در شهرک های صنعتی قزوین)
محورهای موضوعی : مدیریتمحمد علی ولی پور 1 , اسماعیل ملک اخلاق 2 , رقیه پور حسن 3
1 - استادیار، دانشگاه گیلان، گروه مدیریت، گیلان، ایران
2 - استادیار، دانشگاه گیلان، گروه مدیریت، گیلان، ایران
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان، گروه مدیریت، گیلان، ایران
کلید واژه: دانش مشتری, مدیریت دانش مشتری, بازارهای صنعتی, مشتریان صنعتی, ارتباط با مشتریان صنعتی,
چکیده مقاله :
با توجه به اهمیت مشتری در دنیای رقابتی امروز، به ویژه در بازاریابی صنعتی، لازم است شرکت ها درک درستی از مشتریان و نیازهایشان داشته باشند. امروزه بیش از پیش به دانش تکیه شده؛ با تکیه بر دانش به عنوان عامل کلیدی رقابت پذیری در اقتصاد جهانی، شرکت ها ممکن است به دنبال عنصر اصلی باشند که دانش مشتری نامیده می شود. از طرفی چون مشتری در دستیابی به اهداف سازمان یک عضو کلیدی است، لازم است به دانش مشتری اهمیت بیشتری داده شود. بنابراین نیاز به مدیریت کردن دانش مشتری چالشی را پیشروی سازمان قرار می دهد که باید با آن روبرو شود. در این پژوهش به بررسی تاثیر مدیریت دانش مشتری بر ارتقاء روابط با مشتریان صنعتی پرداخته شده است. برای بررسی فرضیات از نرم افزار spss استفاده کردیم. بعد از بررسی نرمال بودن داده ها برای آزمون فرضیات از t-test تک نمونه ای و آزمون دو جمله ای، همچنین برای اولویت بندی متغیرها از آزمون فریدمن استفاده نمودیم.
According to importance of the customer in today's competitive world, especially in industrial marketing, it is necessary that firms understand customers' needs. Nowadays more than before rely on knowledge, with emphasis on knowledge as a key factor of competitiveness in the global economy; companies seek a key component that customer knowledge is called. Since the customer is a key member to achieve the organization's goals, According to customer knowledge is important. This paper examines the impact of customer knowledge management on improving relationships with industrial customers. Thus, the need to manage customer knowledge faced organization with a challenge For test of the hypotheses was used Spss software. After checking the normality of the data, to test of hypotheses is used to test hypotheses one-sample t-test and binomial test, as well as to prioritize the variables, we used the Friedman test.