بررسی تاثیر آموزش های ضمن خدمت بر توانمند سازی کارکنان از دیدگاه فراگیران در استانداری قزوین
محورهای موضوعی : مدیریتعلی اکبر قهرمانی گلوزان 1 , اعظم السادات مصطفوی 2
1 - استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، گروه مدیریت، قزوین، ایران
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، گروه مدیریت، قزوین، ایران
کلید واژه: اثربخشی, توانمند سازی, آموزش ضمن خدمت, فراگیران, استانداری قزوین,
چکیده مقاله :
مدیران سازمان ها، در عصر تغییر و تحولات روز افزون ناگزیرند به شرایط و موفقیت سازمان خود بیاندیشند و یکی از مهم ترین رویکردها برای توانمندسازی و توسعه سرمایه انسانی به منظور ایجاد قابلیتهای دانشی، مهارتی و رفتاری در کارکنان سرمایه گذاری در دورههای آموزشی ضمن خدمت است. سازمانها با توجه به اهمیت آموزش تلاش میکنند، فرصتهایی را برای رشد و بالندگی کارکنان خود فراهم آورند، تا بدین وسیله بتوانند به رسالتها و اهداف خویش نائل گردند. هدف از این مطالعه تعیین میزان تاثیرآموزش های ضمن خدمت بر توانمندسازی کارکنان میباشد. این پژوهش در پی پاسخ به این سوال اصلی است که "تاثیر آموزش ضمن خدمت بر توانمندسازی کارکنان استانداری قزوین به چه میزان است؟ پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی است و از نظر شیوه جمع آوری اطلاعات توصیفی، پیمایشی است. جامعه آماری عبارت است از کارکنان استانداری قزوین که دورههای آموزش ضمن خدمت را طی کرده اند. نمونه جامعه آماری 92 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده سهمیه ای بوده است.، پایایی ابزار جمعآوری دادهها، با استفاده از آلفای کرونباخ، ارزیابی شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون کلموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون، آزمونF و آماره T از نرمافزار SPSS استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان داد که، از نظر فراگیران، آموزش های ضمن خدمت در توسعه ابعاد توانمندسازی کارکنان تاثیرگذار بوده است. نتایج بیانگر آن است که آموزشهای ضمن خدمت موجب افزایش و ارتقای توانمندی کارکنان استانداری قزوین نسبت به شغل و سازمان خود شده است.
In this era with its fast-growing changes and developments, managers of organizations are compelled to think about the new situation to achieve the success needed for their organization. One of the most important approaches toward empowerment and development of human capital in order to develop the knowledge, skills and practice of personnel is investing in on-the-job training (OJT) courses. This research was done to find out the impact of OJT of Qazvin Provincial Government personnel on their empowerment. This applied descriptive study used a survey to gather its data. Its statistical population of the study was Qazvin Provincial Government personnel that had attended the OJT courses; 92 samples were selected among the personnel using simple stratified sampling method. The results showed that, from the point of view of learners who attended the OJT courses, the courses have been effective on the development of different aspects of empowerment. The results indicated that OJT would increase and promote the empowerment of Qazvin Provincial Government personnel towards their job and organization.