بررسی تاثیر خدمات بانکداری الکترونیک در افزایش منابع بانک ملت استان لرستان
محورهای موضوعی : مدیریتعلی اکبر فرهنگی 1 , حمیدرضا بهرامی 2 , حمزه زارع علمی 3
1 - استاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، گروه مدیریت، تهران، ایران
2 - استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نراق، گروه مدیریت، مرکزی، ایران
3 - کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاداسلامی، واحد نراق، گروه مدیریت، مرکزی، ایران (عهدهدار مکاتبات)
کلید واژه: تلفن بانک, اینترنت بانک, همراه بانک, دستگاه پایانه فروش, دستگاه خودپرداز,
چکیده مقاله :
با توجه به ورود و توسعه ی شگفت انگیز تکنولوژی و فناوری اطلاعات در عرصه های مختلف صنعتی، تجاری و خدماتی می توان یکی از مهم ترین بخش های تأثیر گرفته از این تکنولوژی را بخش ارائه خدمات مالی در نظر گرفت. عدم نیاز به حضور فیزیکی افراد، جهت استفاده از خدمات مالی مختلف و همچنین ارائه خدمات الکترونیکی مختلف از سوی بانک ها سبب سهولت دسترسی به خدمات و نیز تنوع ارائه خدمات شده است. در حال حاضر برای بانک ها دانستن این نکته که استفاده از این خدمات الکترونیکی بر روی جذب منابع بانک تأثیرگذار است، حائز اهمیت فراوان است. هدف از این تحقیق بررسی تاثیر خدمات بانکداری الکترونیک در افزایش منابع بانک ملت استان لرستان می باشد. این تحقیق به لحاظ روش، توصیفی- علّی است. جامعه آماری کارکنان شعب بانک ملت استان لرستان می باشند که 150 نفر می باشند. برای محاسبه نمونه از جامعه تحقیق با توجه به فرمول کوکران در می یابیم، بایستی 108 پرسشنامه تهیه و در بین اعضای نمونه توزیع گردد. برای جمع آوری اطلاعات، از پرسشنامه استاندارد استفاده شد که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. اطلاعات با استفاده از روش آمار توصیفی (جداول و نمودار ها) و آمار استنباطی (آزمون دوجمله ای و آزمون رتبه ای فریدمن) و با بهره گیری از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس فرضیه های تحقیق نشان داده شد که استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک (تلفن بانک، اینترنت بانک، همراه بانک، دستگاه پایانه فروش و دستگاه خودپرداز) بر افزایش منابع بانک ملت تاثیر می گذارند.
Knowing that now, for the banks, the use of electronic services on resources that affect the bank, is of high importance. The aim of this study was to investigate the effect of electronic banking services in the province is increasing bank reserves. In this study the method is descriptive - Ali. The population of the province is bank branches and 150 employees, respectively. The formula for calculation of the Cochran in the research community, we must be distributed 108 questionnaires among members of the sample. To gather data, the validity and reliability of the questionnaire was confirmed. Data using descriptive statistics (tables and graphs) and inferential statistics (binomial test, Friedman rank test) and analyzed by using SPSS software was used Based on the hypothesis. That the use of electronic banking services on cassava will increase bank reserves.