مدلی برای تعیین میزان تاثیر شخصیت و درک مشتریان بر استفاده از بیمه الکترونیکی
محورهای موضوعی : مدیریترضا احتشامراثی 1 , سعید امینی 2 , وحید امینی 3
1 - استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، گروه مدیریت، قزوین، ایران
2 - کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، گروه مدیریت، قزوین، ایران (عهدهدار مکاتبات)
3 - کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، گروه مهندسی معدن، تهران، ایران
کلید واژه: بعد اجتماعی, بعد شخصیت, بعد قابلیت استفاده, بعد امنیت, بیمه الکترونیکی,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر شخصیت و درک مشتریان بر استفاده از بیمه الکترونیکی است که در شرکت های بیمه ای ارائه دهنده خدمات بیمه الکترونیکی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه مشتریانی است که از بیمه الکترونیکی در شرکت های ارائه دهنده بیمه الکترونیک استفاده می نمایند که شامل 420 نفر بود. از بین این افراد به روش نمونهگیری تصادفی ساده، نمونهای به تعداد 200 نفر طبق فرمول کوکران انتخاب گردید. پژوهش حاضر از لحاظ هدف تحقیق، کاربردی و از لحاظ نحوه جمع آوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی است. در این پژوهش از پرسشنامه برای جمع آوری داده ها و برای تأیید روایی پرسشنامه از نظرات خبرگان و برای سنجش پایایی از نرم افزار SPSS استفاده شد و آلفای کرونباخ پرسشنامه بالای 7/0 به دست آمد که نشان از پایایی بالای پرسشنامه بود. در این پژوهش جهت تحلیل داده ها از نرم افزارهای SPSS و LISREL و مدل تحلیل مسیر استفاده گردید. نتایج حاصل از بررسی فرضیات تحقیق نشان داد که بعُد شخصیت، بعُد قابلیت استفاده، بعُد اجتماعی و بعُد امنیت بر استفاده از بیمه الکترونیکی تاثیرگذار است.
The aim of this study is to investigate the effects of customer character and perception on the use of electronic insurance in insurance companies providing insurance electronically services. The selected population of this study includes customers that use electronic insurance services of insurance companies providing insurance electronically services with total number of 420 customers. Based on Cochran formula and random sampling, 200 people were chosen. This study is applied in objective and description-correlation in data collecting. Questionnaire is used to collect data and to verify its validity and reliability, experts’ opinions and software SPSS were used respectively. Cronbach alpha for strategic orientation and markets both were above 0/7 indicating the questionnaire’s high reliability. Data were analyzed using SPSS and LISREL soft wares and path analysis model. The results of the study showed that after character, the usability, social aspects and the impact of security affect the use of electronic insurance.
_||_