بهبود یک مدل تصمیمگیری ردهای در فرآیند برونسپاری کسب و کار(IT) با استفاده از رویکرد MCDM
محورهای موضوعی : مدیریت
محمود مدیری
1
(استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، ایران)
علی انصاری فرشاد
2
(دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، ایران (عهده دار مکاتبات))
کلید واژه: برونسپاری, برونسپاری فرآیند کسب و کار (ITO), IT, AHP, MADM, MCDM, DEMATEL,
چکیده مقاله :
فرآیند برون‌سپاری کسب و کار از مباحث مهم و حساس در مدیریت سازمان‌ها می‌باشد و فرآیند برون‌سپاری (IT) یک نوع پیشرفته در برون‌سپاری است. سازمانی که تصمیم می گیرد بخشی از فعالیت‌های خود را برون‌سپاری کند، در اولین مرحله با این پرسش مواجه است که چه فعالیت‌هایی را برون‌سپاری کند، لیکن عدم وجود چارچوب و فرآیند علمی و سیستماتیک برای تصمیم‌گیری استراتژیک برون‌سپاری خدمات، سازمان‌ها را با مسایل و مشکلات متنوعی مواجه ساخته است. بدین منظور این مقاله ابتدا با یکی از ابزارهای تصمیم‌گیری چند شاخصه به شناسایی و رتبه‌بندی شاخص های تأثیرگذار در برون‌سپاری فرآیند کسب و کار پرداخته و سپس با استفاده از تکنیک فرآیند سلسله مراتبی، وزن این عوامل را محاسبه و گزینه‌های مطرح شده در فرآیند برون‌سپاری کسب و کار را رتبه‌بندی می‌کند. همچنین شدت ارتباطات بین شاخص های تأثیرگذار در برون‌سپاری (IT) توسط تکنیک DEMATEL مورد بررسی قرار گرفته است.
Business Process Outsourcing (BPO) is a critical issue in management of organizations, and IT outsourcing is an advanced type of outsourcing. An Organization that decides to outsource part of its activities will initially raise the question of what activities to outsource. However, given the absence of a solid scientific and systematic framework and processes for strategic decision-making of outsourcing services, organizations face diverse problems. The Purpose of this article was to utilize Decision tools with multiple criteria in order to identify and rank the indicators that may affect the business process outsourcing. Also, we used the techniques of Analytic Hierarchical Process in order to calculate the weight of these factors and options raised in the business process outsourcing. Also the magnitude of relationships between the indicators of outsourcing (IT) was examined using DEMATEL technique.