شناسایی واولویت بندی عوامل اثرگذار بر مدیریت ارزش
محورهای موضوعی : مدیریتماشاالله خورشیدی 1 , محمد حسین پور 2 , یدالله مهرعلیزاده 3 , غلامحسین برکت 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی،واحد اهواز، دانشگاه ازاد اسلامی، اهواز، ایران (عهده دار مکاتبات)
3 - استاد، گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز ، ایران
4 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
کلید واژه: مدیریت مبتنی بر ارزش, سازمان صدا و سیما, سیستم جامع مدیریت آموزش,
چکیده مقاله :
امروزه تئوری های مدیریت فناوری اطلاعات، مدیریت دانایی، مدیریت توسعه و مدیریت ارزش بعنوان مکاتب نوین مدیریت شناخته می شوند. پایه و اساس فرهنگ هر سازمانی، ارزشهای آن سازمان می باشد. سیستم مدیریت ارزش، ارزش را در سه گام خاص ، تعیین ارزشهای محوری سازمان ، همگانی کردن ارزشهای تعیین شده وهمسو کردن فعالیتها و اقدامات سازمان با ارزشها تعریف می کند. هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی عوامل اثرگذار بر مدیریت ارزش است که در آن پژوهشگر به دنبال چگونگی ایجاد مدیریت ارزش در اداره کل مدیریت آموزش صدا و سیما است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و به روش توصیفی- همبستگی انجام گرفته است . جامعه آماری تحقیق کلیه مدیران وکارشناسان آموزش مراکزآموزشی صدا و سیمای کشور (121نفر) می باشند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است . روائی پرسشنامه از طریق تائید خبرگان و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 96/0 به تائید رسید و در نهایت سوالات فرعی پژوهش از طریق روش تی آزمون شدند. طبق نتایج تحقیق تاثیر شاخص های ارزش اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی ، مذهبی و زیبایی بر اثربخشی سیستم مدیریتی ارزش اداره کل آموزش صدا و سیما تائید شده اند . با توجه به نتایج رتبه بندی آزمون فریدمن از بین کلیه عوامل این پژوهش، عوامل ارزش اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی وزیبایی بیشترین و عوامل ارزش سیاسی و مذهبی کمترین اثرگذاری را بر مدیریت ارزش در اداره کل مدیریت آموزش صدا وسیما دارد.
Today, theories of IT management, knowledge management, development management and value management are known as modern management schools. The foundation and foundation of each organization's culture is the values of that organization The value management system defines the value in three specific steps, defines the core values of the organization, communicates the values set and grasp the values of the organization's activities and activities. The main objective of the present study is to identify the factors affecting value management in which the researcher seeks how to create value management at the Office of the Directorate General for Voice and Television Education. The research has been done from the point of view of applied and descriptive-correlation method.The statistical population of the study is all managers and experts in the training of educational centers of the country's broadcast (121 persons). Data gathering tool was a researcher made questionnaire. The validity of the questionnaire was confirmed by experts and its reliability was confirmed by the Cronbach's alpha method of 0.96. The final sub-questions of the research were tested by T-test. According to the results of research, moral, social, economic, political, religious and cosmetic values have an impact on the effectiveness of the value management system. Considering the results of Friedman's ranking, the most important factors of moral, social, economic and beauty values and the factors of political value And religious beliefs have the least impact on the management of value at the General Directorate of Sound Education Management.
_||_