ارزیابی عملکرد شعبات بیمه نوین با استفاده از الگوی BSC و روش Topsis
محورهای موضوعی : مدیریت
1 - استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران (عهده¬دار مکاتبات)
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
ارزیابی عملکرد سازمان های مختلف از جمله مسائل بسیار مهمی است که امروزه در ادبیات اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است. در میان سازمان های مختلف، شرکت های بیمه به عنوان یک بخش خدماتی، نقشی جبران کننده و محافظتی در اقتصاد هر کشور دارد. به طوری که عملیات موفقیت آمیز این صنعت، انگیزه و محرکی برای دیگر صنایع و توسعه آنها ایجاد می کند. بنابراین برای نایل آمدن به این امر در هر اقتصادی شرکت های بیمه نیز مانند هر شرکت دیگری باید عملکردی قوی و موفقیت آمیز، در تحقق اهداف و استراتژی های خود داشته باشند [4]. هدف اصلی این تحقیق ارزیابی عملکرد شعب بیمه نوین منتخب می باشد.در این راستا 4 شعبه قزوین، همدان، کرمانشاه و سمنان به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق مبتنی بر مفهوم ارزیابی عملکرد با الگوی راهبردیBSC (کارت امتیازدهی متوازن) است. وزن دهی به معیارها بر اساس شاخص آنتروپی4 و اولویت بندی به معیارهای چهارگانه الگوی کارت امتیاز متوازن به روش Topsis صورت پذیرفت. نتایج، حاکی از اولویت شعبه قزوین در معیار رشد و یادگیری و اولویت شعبه کرمانشاه در معیارهای مالی ، فرآیند داخلی و مشتری می باشد. البته پس از وزن دهی و رتبه بندی کامل شعبات از جنبه مجموع معیارها، نتایج، حاکی از اولویت شعبه قزوین می باشد.
Performance evaluation of different organizations, is considered as a very important issue in the present literature. Among the organizations, insurance companies, as part of protective services and with compensating roles in the economy of each country, have been studied extensively. It is maintained that successful operation of these industries will motivate other industries as well. In order to achieve these goals under any economic condition, insurance firms like other companies must perform adequately in order to materialize their strategic missions. This study evaluates the performance of Novin Insurance branches and intends to rank them. Four branches were selected as samples from Novin Insurance population; Qazvin, Hamedan, Semnan, Kermanshah. Our research method was based on the concept of performance evaluation model and on the basis of BSC (Balanced Score Card) implemented on the four key criteria (financial, customer, internal process, learning and growth). Then relying on TOPSIS method (MCDM model), priority ranking scheme was performed. The results indicate the superiority ofQazvinbranch.