طراحی مدل بهینه مدیریت استعداد
محورهای موضوعی : مدیریتسهیلا داروئیان 1 , ناصر میرسپاسی 2 , کرم اله دانش فرد 3
1 - دانش آموخته دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد علوم وتحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استاد،گروه مدیریت دولتی، واحد علوم وتحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران(عهده دار مکاتبات)
3 - استاد،گروه مدیریت دولتی، واحد علوم وتحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: آسیب شناسی سازمانی, مدیریت استعداد, ابعاد ساختاری-زمینه ای- فرآیندی, مدل بهینه مدیریت استعداد,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش شناخت مولفه های وضع موجود و مطلوب مدیریت استعداد و فاصله بین آنها و طراحی مدل و بهینه مدیریت استعداد در میان مدرسین دانشگاه میباشد. مدیریت استعداد در حقیقت به عنوانتعهد یک سازمان به استخدام، به کارگیری، حفظ و بهبود با استعدادترین و ماهرترین نیروهای کار موجود در سازمان وایجاد زمینه توان تبدیل نیرو و استعداد بالقوه به بالفعل کارکنان در هر سطح سازمان است. که بهرهمندی از آن موجب بهبود مدیریت هرچه بیشتر سرمایههای انسانی مستعد و تحول در سیستم عملکرد دانشگاه (مورد مطالعه این پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران) میگردد.دانشگاه به عنوان اهرم آموزش و انسان پروری یکی از مهم ترین بخش های کلیدی جامعه است بنابراین شناخت وضعیت مدیریت استعداد در میان مدرسین دانشگاهی و طراحی مدل برای آن بسیار مهم می باشد. روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر مدرسان دانشگاه با حجم نمونه ۳۶۰ نفر (روش کوکران) بوده است. در این پژوهش محقق در راستای رسیدن به مدل مناسب مدیریت استعداد در میان مدرسین دانشگاه ابتدا براساس ادبیات نظری، وضع مطلوب و موجود مدیریت استعداد را آسیب شناسی و فاصله میان آن را شناسایی نمود. ابزارگردآوری دادهها پرسش نامه محقق ساخته بوده است. نتایج پژوهش نشان میدهد براساس سنجش مولفههای مدیریت استعداد بین وضع مطلوب و وضع موجود مدیریت استعداد فاصله وجود دارد، که یافته های پژوهش نشان می دهد که مدیریت استعداد در ابعاد ساختاری با مولفههای شرایط استخدامی، جایگاه سرمایه انسانی متخصص، زیرساختهای علمی، زیرساختهای الکترونیک و فناوری، بعد زمینهای با مولفههای بسترهای قانونی وحقوقی، شرایط فرهنگی، بعد محتوایی با مولفههای پذیرش و حمایت مدیران، پذیرش و حمایت مدرسین دارای آسیب و فاصله وضع موجود و مطلوب بیشتری نسبت به سایر مولفه های بررسی شده است. مدل بهینه پژوهش حاضربراساس نظرات نخبگان و اساتید از طریق آزمون آماری طراحی شده و راهکارهایی نیز براساس نظرسنجی از اساتید و نخبگان برای بهبود مدیریت استعداد در دانشگاه ارائه گردیده است که نتایج آن میتواند در راستای سیاست گذاریها وتصمیمات مدیران در راستای ضرورت توجه بیشتر به مدیریت استعدادها، توسعه ،بهیود و تحول آن موثر باشد.
The purpose of this study was to identify the components of the existing and desirable talent management and the gap between them, designing a pathologic model and optimizing talent management among university lecturers. Talent Management is, in fact, an organization's commitment to hiring, deploying, maintaining and improving the most talented and skilled workforce in the organization, and creating the potential of transforming strength and potential talent into the actual staff at each level of the organization. In fact, the talent management talent has all the practical processes and systems associated with maintaining and enhancing the most efficient workforce available, which benefits the improvement of talent management at the university and increasing the productivity of talent and the development of more talented human capital and The evolution of the university's performance system (the study of this research is the Islamic Azad University of Tehran units). The university as the lever of education and human development is one of the key components of society. Therefore, recognizing talent management status among academic instructors and designing a model for that very much. It is important. The research method is descriptive-survey method. The statistical population of the study was university instructors with a sample of 360 people (Cochran method).
_||_