مطالعه تطبیقی مهارتهای بازیگونهسازی با شایستگیهای کانون ارزیابی مدیران
محورهای موضوعی : مدیریتمحمدحسین روزبه 1 , مرتضی موسی خانی 2 , حامد رحمانی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - استاد، گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
کلید واژه: بازیگونهسازی, کانون ارزیابی, منابع انسانی, اپلیکیشن لوموسیتی,
چکیده مقاله :
در تحقیق حاضر به مطالعه تطبیقی مهارتهای بازیگونهسازی با شایستگیهای کانون ارزیابی مدیران پرداخته میشود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع تحقیقات آمیخته(کیفی-کمی) و جهت انجام مطالعه تطبیقی از روش جزءنگر استفاده شده که در آن شایستگی مدیران دولتی در دستورالعمل 1657363 سازمان اداری و استخدامی با شایستگیهای ابزار بازیگونه سازی لوموسیتی مورد بررسی و تطبیق قرار میگیرد. به منظور جمعآوری دادهها از ابزار مصاحبه و پرسشنامه نیمهساختاریافته استقاده شده است. جامعه آماری شامل ۵ نفر از خبرگان و ارزیابان، ۱۰ نفر از مدیران کانونهای ارزیابی و ۱۰ نفر از ارزیابی شوندگان میباشد. جهت تجزیهوتحلیل بخش کیفی از روش دلفی و در بخش کمی از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان میدهد اپلیکیشن لوموسیتی ۹ شایستگی از ۱۲ شایستگی شناسایی شده را پوشش میدهد. مهارت سرعت شایستگیهای تصمیمگیری، تفکر تحلیلی و تیموشبکهسازی؛ مهارت حافظه شایستگیهای حلمسئله و تفکر تحلیلی؛ مهارت توجه شایستگیهای تفکر همگرا، برنامهریزی و هماهنگی و تفکر سیستمی؛ مهارت حلمسئله شایستگیهای تفکر تحلیلی و حلمسئله؛ مهارت انعطافپذیری شایستگیهای تیموشبکهسازی و انعطافپذیری و آخرین مهارت معرفیشده در اپلیکیشن لوموسیتی یعنی مهارت ریاضی شایستکیّهای حلمسئله و نظارت وکنترل را در بر میگیرد.
In this research, the comparative study of Gamification skills with the competencies of the managers' Assessment Center is discussed. This research is practical in terms of purpose and in terms of method it is a kind of mixed research(qualitative-quantitative). To accomplish a comparative study, a component-oriented method was used, in which the competency of Government Managers in 1657363 instructions of Administrative and Employer Organizations was evaluated with the competencies of Lumosity Gamification tools. To collect data, interview tools, and semi-structured questionnaires were used. The statistical population includes 5 experts and evaluators, 10 managers of evaluation centers, and 10 evaluatees. The Delphi method was used to analyze the qualitative data, and the quantitative analyses were accomplished by the Pearson correlation test. The results show that the Lumocity application covers 9 of the 12 competencies identified.The speed of decision making skills, analytical thinking, and team building skills; memory skills, problem solving skills, and analytical thinking; the skill of paying attention to the competencies of convergent thinking, planning and coordination skills, and systematic thinking; problem solving skills, analytical thinking, and problem solving skills; The skill of flexibility including the skills of team building and flexibility and the last skill introduced in the Lumocity application, which is the mathematical skill of problem solving, monitoring and control skills.