طراحی مدل همسویی راهبردهای منابع انسانی با راهبرد سازمان در حوزه مدیریت جانشین پروری
محورهای موضوعی : مدیریت بلایای طبیعیفریبا باوندی سوادکوهی 1 , وحید فلاح 2 , کیومرث خطیرپاشا 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ( عهدهدار مکاتبات)
3 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
کلید واژه: تصمیم گیری چند معیاره, ضریب همبستگی, جانشین پروری, همسویی استراتژی,
چکیده مقاله :
مطالعات صورت گرفته نشان می دهد که میان استراتژی های منابع انسانی و استراتژی کلی سازمان رابطه معنا داری وجود دارد. همچنین میزان هماهنگی فیمابین راهبردهای حوزه منابع انسانی با استراتژی سازمان بر عملکرد کلی سازمان مؤثر است. هدف این پژوهش بررسی میزان همبستگی بین ابعاد مدل همسویی استراتژی های منابع انسانی با استراتژی سازمان در حوزه مدیریت جانشین پروری در شرکت ملی نفت ایران است. اعضا نمونه 120 نفر از روسا و مدیران که علاوه بر شناخت از موضوع مورد بررسی، در برابر سمت های سرپرستی/ مدیریتی انتصاب داشته اند، می باشد. ابزار پژوهش یک پرسشنامه محقق ساخته ای است که بر اساس روند استاندارد و بر مبنای یک تحلیل کیفی استخراج و سپس مراحل استانداردسازی آن طی پژوهش کمی انجام شد و سپس اطلاعات جمع آوری شده با نرم افزار SMARTPLS تحلیل شد. یافته ها حکایت دارد که بیشترین ضریب همبستگی بدست آمده با متغیر نتایج مربوط به متغیرهای راهبرد با شرایط مداخلهگر با ضریب همبستگی 603/0 بوده که در سطح 01/0 نیز معنیدار است و کمترین ضریب همبستگی بدست آمده با متغیر مقوله اصلی با عوامل زمینهای با ضریب همبستگی 107/0 بوده که در سطح 05/0 نیز معنیدار نیست.
Studies show that there is a significant relationship between human resource strategies and the overall strategy of the organization. Also, the degree of coordination between human resource strategies and the organization's strategy affects the overall performance of the organization. The purpose of this study is to investigate the correlation between the dimensions of the model of alignment of human resource strategies with the strategy of the organization in the field of succession management in the National Iranian Oil Company. The sample members are 120 managers that, knowing the subject matter, also have been appointed to supervisory / managerial positions. The research tool is a researcher-made questionnaire that was extracted based on the standard process and based on a qualitative analysis and then its standardization steps were performed during quantitative research, then, The collected data were analyzed with SMARTPLS software. Findings indicate that The highest correlation coefficient was related to the strategy variables with the interventionist conditions with a correlation coefficient of 0.603, also significant at the level of 0.01., and The lowest correlation coefficient obtained with the main category variable with contextual factors with a correlation coefficient of 0.107, which is not significant at the level of 0.05 .
_||_