ارائه الگوی ابعاد و مؤلفه های موثر بر بهینه سازی استقرار مدیریت الکترونیک منابع انسانی
محورهای موضوعی : کشاورزی و محیط زیستمهرزاد سرفرازی 1 , غلامرضا معمارزاده طهران 2 , سید مهدی الوانی 3 , محمدعلی افشارکاظمی 4
1 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحدلارستان، دانشگاه آزاد اسلامی، لارستان، ایران (عهدهدار مکاتبات)
2 - دانشیار،گروه مدیریت دولتی، واحد علوم تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استاد، گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
4 - دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: مدیریت الکترونیک منابع انسانی, ابعاد سازمانی, ابعاد محیطی-اقتصادی, ابعاد فرآیندی, ابعاد فناورانه و ابعاد فردی,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: هدف از این تحقیق، ارائه الگوی ابعاد و مؤلفه های موثر بر بهینه سازی استقرار مدیریت الکترونیک منابع انسانی در صنعت بانکداری ایران است. روششناسی : تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کاربردی، هدف پژوهش اکتشافی، نوع دادهها کمی و کیفی و روش اجرا به صورت میدانی و ابزار پرسشنامه و مصاحبه بوده است. روشهای فن دلفی، فازی دلفی، تحلیل فرآیند شبکه فازی، جهت بهینه سازی استقرار مدیریت الکترونبک منابع انسانی در صنعت بانکداری از روش بهینه سازی خطی استفاده شد و جهت تجزیه و تحلیل دادهها مورد استفاده قرار گرفت که این آزمونها توسط نرم افزارهای SPSS22 Gamz, Matlab, و Excelانجام شد.یافته ها : یافته های پژوهش نشان داد که تعداد 30 مولفه مهم در شش بعد سازمانی، محیطی (دولت)، فرآیندی، فرهنگی، فناورانه و فردی قابل الگو سازی هستند و مؤلفه " قوانین دولت " همانند سنگ زیربنای مدل عمل مینمایند و برای شروع استقرار بهینه سیستم مدیریت الکترونیک منابع انسانی میباید در وهله اول روی آن تأکید نمود.نتیجه گیری : بهینه سازی مدل استقرار مدیریت الکترونیک منابع انسانی نشان داد که مدل در حالت منفعت 100 درصدی دارای ترکیب ابعاد فردی 61/0، فرآیندی 55/0 و سازمانی 58/0 و فناورانه 62/0 و فرهنگی 71/0 و محیطی – اقتصادی 52/0 است که با مقایسه با وضع موجود دارای شکاف 11/0 در بُعد فردی، 15/0 در بُعد فرآیندی، 18/0 در بُعد سازمانی، 27/0 در بُعد فناورانه، 26/0 در بُعد فرهنگی و نهایتاً 13/0 در بُعد محیطی– اقتصادی است که استقرار مدیریت الکترونیک منابع انسانی را بهینه خواهد کرد.
Background and Aim:The purpose of this study is to provide a model of dimensions and components affecting the optimization of the establishment of electronic human resource management in the Iranian banking industry. Methodology:The present study was an applied research, the purpose of exploratory research was the type of quantitative and qualitative data and the field implementation method and questionnaire and interview tools.Delphi fan methods, Delphi fuzzy, fuzzy network process analysis, linear optimization method was used to optimize the establishment of human resource electronic backbone management in the banking industry and was used to analyze the data. And Excel was done.Findings:The findings showed that 30 important components in six dimensions of organizational, environmental (government), process, cultural, technological and individual can be modeled and the component of "government laws" act as the cornerstone of the model and to begin the establishment Optimal human resource management system should be emphasized in the first place.Conclusion: Optimization of the model of electronic human resource management deployment showed that the model in a state of 100% benefit with a combination of individual dimensions of 0.61, process 0.55 and organizational 58 0. and technological 0.62 and cultural 0.71 and environmental-economic is 0.52 which in comparison with the current situation has a gap of 0.11 in the individual dimension, 0.15 in the process dimension, 0.18 in the organizational dimension, 27 0.0 in the technological dimension, 0.26 in the cultural dimension and finally 0.13 in the environmental-economic dimension, which will optimize the establishment of electronic human resource management.
_||_