بررسی طراحی مدل کاربردی رفتار سازمانی مثبت گرا در صنعت آب و برق
محورهای موضوعی : اکوسیستم هازعیمه فرجادی نژاد 1 , مهرداد گودرزوند چگینی 2 , حمیدرضا رضایی کلیدبری 3 , مراد رضایی دیزگاه 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
2 - استاد،گروه مدیریت دولتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران (عهدهدار مکاتبات)
3 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
4 - استادیار،گروه مدیریت دولتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
کلید واژه: روانشناسی مثبت, رفتار سازمانی مثبت, کلمات کلیدی: مثبت گرایی,
چکیده مقاله :
رفتار سازمانی مثبت گرا با درک و تقویت ویژگی های مثبت کارکنان همچنین با شناسایی، سرمایه گذاری و توسعه نقاط قوّت منابع انسانی به دنبال بهبود عملکرد فردی و سازمانی است. هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل رفتار سازمانی مثبت گرا در صنعت آب و برق بر اساس تئوری داده بنیاد( در مرحله کیفی بر پارادایم تفسیری و در مرحله کمّی بر پایه پارادایم اثبات گرایی) است. مستندات حاصل از مصاحبه با مدیران حوزه منابع انسانی صنعت آب و برق و اساتید دانشگاهی، با استفاده از نرم افزار کیفی MAXQDA در17 بُعد و63 شاخص دسته بندی و کدگذاری شد. ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده 76% و دارای پایایی مناسب است. حجم نمونه آماری شامل360نفر است. در ارزیابی اعتبار همگرایی میانگین واریانس متغیرها بیشتر از 5/0است و تمامی شاخصها در محدوده مورد تائید قرار دارد. برای تحلیل بخش کمّی از نرم افزارهای PLSو SPSSاستفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد میانگین به دست آمده از متغیرهای پژوهش در سطح قوی برآورد گردید و عوامل علّی بدست آمده از تحقیق شامل(حوزه مدیریتی، منابع انسانی و حوزه فناوری و اداری) بر روی ویژگی های رفتار سازمانی مثبت تأثیر مثبت و معنی داری دارند. متغیر ارتباطات اثربخش با میزان ضریب تأثیر682/0 بیشترین تاثیر را بر ویژگی های رفتار سازمانی مثبت را دارد. عوامل راهبردی(استراتژی های ساختاری، استراتژی های زمینه ای) بر پیامدهای فردی و سازمانی و اجتماعی مدل رفتار سازمانی مثبت گرا تأثیر گذار است و بهترین مسیر در این راستا، الگوبرداری از سازمان های موفق با میزان ضریب تأثیر 78/0 است.
Positive organizational behavior seeks to improve individual and organizational performance by understanding and reinforcing employee positive traits as well as identifying, investing, developing human resource strengths.The aim of the present study is to present the model of positive organizational behavior in the water and electricity industry based on the data theory of the foundation in the qualitative stage on the interpretive paradigm and in the quantitative stage based on the paradigm of positivism. Interview documents with human resources managers of the water and electricity industry and university professors were classified and coded in 17 dimensions and 63 indicators using MAXQDA quality software.Cronbach's alpha coefficient is 76% and has a good reliability.The statistical sample size includes 360 people.In evaluating the convergence validity of the mean variance of variables, more than 0.5 is confirmed in the range.PLS and SPSS software were used to analyze the quantitative part.It shows that the average of the variables was estimated at a strong level and the causal factors obtained from the field of management, human resources and technology and administration have a positive and significant effect on the characteristics of positive organizational behavior.Has positive organizational behavior.Strategic factors(structural strategies, contextual strategies)affect the individual, organizational and social consequences of a positive organizational behavior model, and the best way to emulate successful organizations is with an impact factor of 0.78
_||_