بررسی و رتبه بندی موانع و محدودیت های بازاریابی سبز در مصرف داروهای گیاهی
محورهای موضوعی : توسعه پایدارحسین نوروزی 1 , غلامرضا جندقی 2 , مهدیه ناهیدی 3
1 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران (عهده دار مکاتبات)
2 - استاد، گروه مدیریت صنعتی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
3 - کارشناس ارشد، مدیریت بازرگانی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
کلید واژه: "بازاریابی سبز", "گیاهان دارویی", "موانع و محدویت های بازاریابی سبز", "استان قم",
چکیده مقاله :
بازاریابی سبز از مسائل مهمی است که در دهه اخیر در سراسر جهان به خصوص در کشورهای پیشرفته در حال اجرا است. در حالی که این نوع بازاریابی در کشورهای در حال توسعه با موانعی مواجه است. داروهای گیاهی به عنوان محصولاتی سبز از این قائده مستثناء نبوده و بازاریابی آنها از دغدغه های بازاریابان میباشد. در این راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی و رتبهبندی موانع بازاریابی سبز در مصرف داروهای گیاهی با جامعه آماری متشکل از اطباء سنتی، عطارها و افراد آگاه به مشکلات داروهای گیاهی در استان قم انجام شده،که 66 سوال با نظر اساتید خبره در زمینههای کشت، تولید و بازاریابی، طرح و بررسی شد. در نهایت آلفای کرونباخ بالای 9/0و با استفاده از آزمون T و رتبهبندی فریدمن در نرم افزار SPSS مشخص شد، موانع سازمانی دارای اهمیت بیشتر و رتبه بالاتری نسبت به موانع مربوط به مصرف کننده و نیز موانع دولتیهستند. میان ابعاد سازمانی انگیزه تولیدکنندگان بالاترین رتیه، هزینه اولیه بالای تولید و کمبود متخصصین دارای رتبه دوم، رقبای فراوان و مشابه دارای رتبه سوم و کمبود تجهیزات تولید دارای رتبه چهارماند.
Green marketing is one of the key issues being implemented around the world in the last decade, especially in developed countries. Whereas, this type of marketing in developing countries, faces obstacles. Herbal medicines are not exception to this rule and the medicine's marketing is one of the troubles of marketers. Thus the purpose of this research is to study and classify the barriers and impediments of green marketing on the usage of herbal medicine. The people in the study has composed from the doctors of traditional medicine, grocery and experts in herbal medicine in Qom province. 66 questions were reviewed with expert teachers in the fields of cultivation, production and marketing of medicinal plants, Finally by using Cronbach alpha coefficient (upper than0/9) and T-test and Friedman ranking in SPSS software, we found that organizational barriers are more important than social and governmental barriers. Along the organization aspects, producer's motivation has the highest rank, after that the high production cost and the lack of specialists is the second and third for many and similar competitors, and the lack of equipment is the forth.
_||_