بررسی رابطه مدیریت چنگال کیفیت با ارتقاء کیفیت عملکرد کارکنان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور
محورهای موضوعی : مدیریت پسماندرویا طاهرخانی 1 , سید مهدی الوانی 2
1 - دانشآموخته کارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران (عهدهدار مکاتبات)
2 - استاد، گروه مدیریت، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
کلید واژه: "عملکرد کارکنان", "مدیریت کیفیت فراگیر", " مدل چنگال", "وزارت بهداشت, درمان و آموزش پزشکی کشور",
چکیده مقاله :
با افزایش روزافزون دانش بشری، مقوله کیفیت از جایگاه بسیار والایی برخوردار شده است. بنابراین، تولید محصولات و ارائه خدمات، با کیفیت بالا به عنوان رمز پیشرفت سازمانها و موسسأت خدماتی مطرح است. مدیریت کیفیت فراگیر از جمله فلسفههای نوین مدیریتی است که با تأکید بر بهبود مستمر، سعی در ارتقا سطح سازمانها دارد. لذا در این مقاله به دنبال بررسی رابطه بین مدل چنگال کیفیت فراگیر با کیفیت عملکرد کارکنان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستیم. متغیرهای مدل چنگال کیفیت، تعهد مدیریت، آموزش مدیریت، مدیریت فعالیتهای روزمره، مدیریت ارتباط بین واحدها و مدیریت خطمشیها و سیاستهای سازمان میباشند. روش تحقیق مورد استفاده در این مقاله توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری در این تحقیق کلیه مدیران کل، معاونین آنها، مدیران میانی و کارشناسان ارشد و کارشناسان مسئول و روسای بخشهای سه معاونت بهداشت، درمان و آموزش، هستند. برای سنجش متغیرهای تحقیق از پرسشنامهای با طیف لیکرت 5 گزینهای که دارای 31 سؤال بود استفاده شد. این پرسشنامه میان 96 نفر از مدیران، معاونین و رؤسای سه بخش مذکور توزیع گردید. نتایج تحقیق، هشت فرضیه از یازده فرضیه تحقیق را با احتمال 95 درصد تأیید میکند. همچنین نتیجه ارزیابی پاسخدهندگان از وضعیت موجود، نشان میدهد که متغیرهای تعهد مدیران، مدیریت خط مشیها و سیاستهای سازمان و کیفیت عملکرد کارکنان در سطح اطمینان 95% مطلوب و معنادار، متغیر مدیریت ارتباط بین واحدها، متوسط و دو متغیر آموزش مدیران، مدیریت فعالیتهای روزمره نامطلوب بوده است.
The issue of quality, with the expansion of human knowlege, is of utmost importance. Therefor high quality products and services are proposed as the development code of organizations and service agencies. In this study we are looking for the relation between Total Quality Fork Model and performance quality of the staff of the Ministry of Health, Treatment and Medical Education. The variables of Quality Fork Model are: management commitment, management education, management of daily ( routin) activities, management of the relations between units, and management of organization's policies. The research design of this study is descriptive-correlational. The statistical society of tid study contains of all of the general managers, their assistants, middle managers, senior experts, experts, and department heads of three assistances of Ministry of Health, Treatment, and Education. In order to measure the variables of the study we used 5 optional Likert type questionnare that consisted of 31 questions. This questionnare was distributed between 96 managers, assistances, and directors of mentioned departments. The results of the study have confirmed 8 hypotheses among 11 hypotheses of the study with 95 percent possibility. The results of the survey of the participants in current situation have shown that the variables of management commitment, management of organization's policies, and the performance quality of the stuff were 95% significant and desirable, the variable of relation between units was average, and the two variables of education of managers and management of routine activities were undesirable.
_||_