تبیین طراحی الگوی نهادینهسازی فرهنگ مربیگری در راستای توسعه کارآفرینی سازمانی
محورهای موضوعی : مدیریت منابع آبحوریا اصل فلاح 1 , بیت الله اکبری مقدم 2 , محمد دوستار 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - دانشیار، گروه علوم اقتصادی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران (عهدهدار مکاتبات)
3 - دانشیار، گروه مدیریت، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران
کلید واژه: کارآفرینی سازمانی, مربیگری, فرهنگ مربیگری, توسعه فرهنگ مربیگری,
چکیده مقاله :
فرهنگ مربیگری در سازمانها فرایندی تحولآفرین است که در آن مربیان به عنوان کاتالیزور سازمانی توسعه رهبران، مدیران و کارکنان را تسهیل میبخشند. موضوع توسعه کارآفرینی سازمانی، یکی از چالشهای پیشِ روی سیاستگذران و مدیران شرکتهای مختلف محسوب میشود. فرهنگ مربیگری با ارائه برنامههای حمایتی به کارکنان سازمان جهت دستیابی به سطوح بالای خودکارآمدی نقش مهمی را در فعالیتهای کارآفرینانه سازمان ایفا میکند. هدف اصلی این تحقیق، طراحی الگوی نهادینهسازی فرهنگ مربیگری در راستای توسعه کارآفرینی سازمانی است. بر این اساس روش تحقیق این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از منظر گردآوری اطلاعات، کیفی است. روش نمونهگیری هدفمند صورت گرفت. برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته با 15 نفر از مدیران و خبرگان آگاه به مباحث مربیگری و کارآفرینی سازمانی مربیگری منتخب از طریق نمونهگیری هدفمند استفاده شد. دادهها طی دو مرحله کدگذاری باز و محوری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. بر اساس یافتههای تحقیق، ویژگیهای سازمانی، بسترهای سازمانی حامی فرهنگ مربیگری، احساسات و ادراکات کارکنان، جو سازمانی، ویژگیهای مدیران سازمان، ویژگیهای مربیان عوامل اثرگذار در نهادینهسازی فرهنگ مربیگری هستند. همچنین راهبردهای نهادینهسازی از جمله استفاده مداوم مربیگری در سطوح چندگانه سازمانی، برنامههای توانمندسازی کارکنان و مدیران، بکارگیری مدیریت منابع انسانی سازمان کارآفرین، اجرای تفکر سیستمی در سازمان، استقرار نظام مدیریت مشارکتی، همسو نمودن فرهنگ مربیگری با ارزشهای سازمانی شناسایی شد.
Coaching culture in organizations is a transformational process in which coaches as an organizational catalyst facilitate the development of leaders, managers, and employees. Entrepreneurship development is one of the challenges facing policymakers and managers of companies. The coaching culture plays a vital role in the organization entrepreneurial activities by providing supportive programs to employees for achieving high levels of self-efficacy. The main purpose of this study is to provide a model for institutionalizing the coaching culture in order to develop Intrapreneurship. Accordingly, the research method in terms of purpose is applied and, in terms of data collection is qualitative-exploratory. The sampling method is purposeful using the snowball method. Semi-structured interviews with 15 experts used to answer the research questions. The data analyzed during two stages of open and axial coding. Based on the findings of the research, organizational characteristics, organizational platforms that support coaching culture, employees' feelings and perceptions, organizational atmosphere, organizational managers' characteristics, and coaches' characteristics are effective factors in the institutionalization of coaching culture. Also, institutionalization strategies including the continuous use of coaching at multiple organizational levels, employee and manager empowerment programs, the use of entrepreneurial organization's human resources management, the implementation of systemic thinking in the organization, the establishment of a collaborative management system, and aligning the coaching culture with organizational values identified.
_||_