ارائه الگوی بهرهبرداری از فرصتهای کارآفرینی سازمانی
محورهای موضوعی : مدیریت منابع آبمحمدرضا جعفرزاده 1 , معصومه حسین زاده شهری 2 , احمد راه چمنی 3 , ایرج ساعی ارسی 4
1 - دانشجوی دکتری ، گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران
3 - استادیار ، گروه مدیریت بازرگانی، واحد قزوین ، دانشگاه آزاد اسلامی ، قزوین ،ایران
4 - استادیار، گروه علوم اجتماعی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی ، ابهر، ایران
کلید واژه: کارآفرینی, شبکههای اجتماعی, بهرهبرداری از فرصت,
چکیده مقاله :
ایرانیان قصد بالایی برای کارآفرینی دارند، اما کمبود نسبی دید فرصت گرایانه سبب شده ایران از لحاظ اقدام به فعالیتهای کارآفرینی رتبه مناسبی نداشته باشد. بسیاری از پژوهشگران حوزه کارآفرینی، مرحله بهرهبرداری از فرصت را گام اولیه در راهاندازی کسب و کارها میدانند. در صورتی که کارآفرینان موفق به شناسایی فرصتهای کسب و کار شوند، به احتمال زیاد موفق به ایجاد و رشد کسب و کارها خواهند شد. از سویی توسعه فضای مجازی و شبکههای اجتماعی باعث سهولت در شناسایی و بهرهبرداری از فرصتهای کارآفرینی شده است. هدف از این پژوهش، ارائه مدلی برای بهرهبرداری از فرصتهای کارآفرینی سازمانی با استفاده از شبکههای اجتماعی میباشد. روش تحقیق پژوهش حاضر، کیفی میباشد و از نظریه داده بنیاد برای دستیابی به هدف پژوهش استفاده شده است. بدین صورت که پس از بررسی و مصاحبه با 10 کسب و کار فعال در شبکههای مجازی، که به وسیله نمونه گیری هدفمند انتخاب شده بودند، متن مصاحبهها به وسیله کدگذاری در قالب کدهای باز، محوری و انتخابی، دسته بندی شدهاند و در نهایت 50 کد باز در قالب 15 کد محوری دسته بندی شدهاند. ابعاد بهرهبرداری از فرصتهای کسب و کار با استفاده از شبکههای اجتماعی در 6 مقوله یا کد انتخابی شامل شرایط عللی، مقوله اصلی، راهبردها، زمینهها، شرایط محیطی و پیامدها، دسته بندی شدهاند. و مدل نهایی پژوهش از مصاحبهها، استخراج گردید.
The Iranian have intention for entrepreneurship,but the comparative lack of opportunistic vision has made Iran not have a good rating in entrepreneurial activities. Many researchers consider the stage of recognition of opportunity to be the first step in setting up businesses. If entrepreneurs are successful in identifying opportunities, they will most likely succeed in creating and growing businesses. On one hand, the development of cyberspace and social networks, has made it easier to exploit entrepreneurial opportunities. the purpose of this research is Providing a model for exploiting organazational entrepreneurship opportunities via social networks. The research methodology of this study is qualitative and the grounded theory has been used to achieve the purpose of the research. After reviewing and interviewing the 10 active virtual networks that were selected through targeted sampling, the text of the interviews were categorized by coding in open source, axial and selective coding, and finally, 50 open codes were categorized into15axial codes. The dimensions of exploiting business opportunities are categorized in6categories or selected codes including causal conditions,main categories,strategies,contexts, environmental conditions,and outcomes via social networks and the final model of the research was extracted from the interviews.
_||_