ارائه الگوی مفهومی و ترسیم نقشه استراتژیک سازمان کارآفرین با رویکردهای تصمیمگیری چندمعیاره فازی (FMCDM)
محورهای موضوعی : مدیریت منابع آبعلی سماعی 1 , مجید اشرفی 2 , روح اله سمیعی 3 , سامره شجاعی 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه کارآفرینی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت و حسابداری، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران (عهدهدار مکاتبات)
3 - استادیار، گروه مدیریت و حسابداری، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
4 - استادیار، گروه مدیریت و حسابداری، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
کلید واژه: نقشه استراتژیک, الگوی مفهومی, سازمان کارآفرین, گمرک جمهوری اسلامی ایران,
چکیده مقاله :
امروزه سازمانها برای ادامه حیات خود در محیط پر تلاطم امروزی، نیازمند همراهی کارکنان و مرتفع ساختن نیازهای خود در بستر سازمانی هستند. در این میان کارآفرینی سازمانی میتواند یکی از عناصر کلیدی جهت افزایش توان رقابتپذیری سازمانها و کسب مزیت رقابتیشان باشد. هدف این پژوهش ارائه الگوی مفهومی و ترسیم نقشه استراتژیک سازمان کارآفرین در گمرک جمهوری اسلامی ایران است. مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی-تحلیلی در سه مرحله وابسته بههم میباشد. در گام اول مهمترین معیارها و ویژگیهای سازمان کارآفرین در گمرک جمهوری اسلامی ایران با استفاده از روش دلفی فازی شناسایی و غربالگری شد. در مرحلهی دوم روابط میان معیارهای شناسایی شده با استفاده از روش دیمتل فازی سنجیده و در مرحله آخر نیز، ویژگیهای سازمان کارآفرین براساس روش مدلسازی ساختاری تفسیری سطحبندی شدند. جامعه آماری تحقیق را خبرگان و مدیران سازمان گمرک استان تهران تشکیل میدهند، که 28 نفر از آنها با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که از میان شاخصهای مورد بررسی، 17 شاخص مورد تائید خبرگان قرار گرفت، همچنین براساس آزمون دیمتل فازی مشخص شد که هشت متغیر نقش علّی و نه متغیر نیز نقش معلولی دارند. ازطرفی نیز رهیافت مدلسازی ساختاری تفسیری نشان داد که متغیرها در شش سطح طبقهبندی شدند، که دراینبین متغیر منابع سرمایهای (ساختاری، انسانی و رابطهای و ...) در گمرک جمهوری اسلامی ایران بهعنوان عوامل زیربنایی و دارای قدرت نفوذ بیشتری میباشد.
the purpose of the present research is to represent the conceptual model and draw a strategic map for entrepreneurial organization in the Custom of the Islamic Republic of Iran. Present research is an analytical-descriptive study that is conducted in the three interrelated stages. In the first stage, the most important criteria and features of the entrepreneurial organization in the Custom of the Islamic Republic of Iran has been recognized and screened using fuzzy Delphi method. In the second stage, the relations among criteria are recognized using fuzzy DEMATEL method, and in the final stage, the features of entrepreneurial organization are ranked through interpretive structural modeling method. The statistical population of this study includes experts and administrators of the custom organization in Tehran province from which 28 persons were selected through judgmental-purposive sampling method. Research findings showed that 17 indices, among 48 explored indices, approved by experts. On the basis of Fuzzy DEMATEL test, it is revealed that 8 variables have causation role and 9 variables have effectuation role. On the other, the interpretive structural modeling approach showed that variables are categorized into six levels that in the meantime, the capital resources variable (structural, human, and interactional, …), as the infrastructural factors, have more power of influence in the Custom of the Islamic Republic of Iran.
_||_