در باب معنای کارآفرینی: مطالعه پدیدارشناختی کارآفرینی در ایران
محورهای موضوعی : مدیریت منابع آب
1 - استادیار، گروه علوم اجتماعی و رفتاری، پردیس بین الملل، دانشگاه تهران، تهران، ایران (عهدهدار مکاتبات)
2 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
کلید واژه: پدیدارشناسی, تعریف کارآفرینی, موضوع پژوهشی کارآفرینی,
چکیده مقاله :
هم اکنون اجماع نظری در باب چیستی کارآفرینی وجود ندارد. پژوهش پدیدارشناختی حاضر، به اکتشاف و توصیف تجارب زیسته کارآفرینان پرداخته است تا از این طریق به ترسیم تعریف و موضوع پژوهشی کارآفرینی نائل گردد. فرآیند تحقیق شامل توسعه سوالات مصاحبه بر پایه مروری بر مبانی نظری، گزینش مشارکت کنندگان، مصاحبه رو در رو و نیمه ساختمند با کارآفرینان بود. پژوهشگران هر مجموعه از داده های هر کارآفرین را با سایر کارآفرینان مقایسه نموده تا طبقات مفهومی ایجاد نماید. هنگام ظهور طبقات اصلی و اشباع نظری نمونه گیری پایان یافت و ترتیب دادن و توالی طبقات جهت خلق شاکله اصلی تعریف در حال ظهور آغاز گردید. بر اساس یافته های این پژوهش کارآفرین به عنوان عامل انسانی پدیده کارآفرینی مجموعه اقدامات، فعالیتها و رفتارهایی(اقدامات) را در جهت هدف و نتیجه ای مشخص(آثار و پیامدهای فعالیت) و بر اساس عواملی نظیر شایستگی های فردی و روح کارآفرینانه، عوامل سازمانی و محیطی(توانمندسازهای کارآفرینی) در درون یک چارچوب مشخص و یا برای شکل گیری چارچوب جدید و در تعقیب ارزشهای اقتصادی یا اجتماعی(حوزه فعالیت) انجام می دهد. در راستای پاسخ به نیاز به همگرایی در پژوهش کارآفرینی، این مقاله در پایان چشم اندازی را در خصوص هدایت پژوهشهای آتی مشخص می سازد. نخست اینکه تمایزاتی در تعاریف و ضرورت تفکیک میان کارآفرینی و کسب و کارهای کوچک صورت پذیرد. سپس ضرورت طبقه بندی تعاریف کارآفرینی اجتناب ناپذیر است و در نهایت بر موضوعاتی که باید جهت تسهیل وحدت بخشی به پژوهش در این حوزه علمی مشخص شوند اجماع صورت بگیرد.
There is currently no consensus on the nature of entrepreneurship. Present phenomenological research has been devoted to exploring the life experiences of entrepreneurs in order to draw the definition and subject of entrepreneurship research. The research process included the development of interview questions based on an overview of theoretical foundations, the selection of contributors, face-to-face interviews with entrepreneurs. Researchers will compare each set of entrepreneurial data with other entrepreneurs to create conceptual classes. Sampling was completed at the time of the emergence of the main classes and theoretical saturation, and the sequence and sequencing of the classes began to create the emerging emerging character of the emerging definition. Based on the findings of research, the entrepreneur as the human factor of the entrepreneurial phenomenon sets out the set of actions, activities and behaviors (actions) for a specific purpose and result (activities and outcomes of the activity) based on factors such as individual competencies and entrepreneurial spirit, organizational factors And environments (entrepreneurship enablers) within a specific framework or for the formation of a new framework and pursuit of economic or social values . In response to the need for convergence in entrepreneurship research, this article outlines the prospect of directing future research. First, there is a distinction between definitions and the need for a distinction between entrepreneurship and small businesses. Then, the necessity of classifying entrepreneurship definitions is inevitable, and finally, there is a consensus on the issues that need to be identified to facilitate unity in research in this field
_||_