موانع صادرات در کسب و کار مبتنی بر رویکرد اقتصادی در توسعه پایدار: مطالعه در حوزه خشکبار کشور
محورهای موضوعی : امنیت غذاییمریم میرزایی 1 , جلال حقیقت منفرد 2 , جمشید عدالتیان شهریاری 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران،
2 - استادیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (عهدهدار مکاتبات)
3 - استادیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: توسعه پایدار, موانع صادرات, رویکرد اقتصادی,
چکیده مقاله :
صادرات از مهمترین راههای ورود به بازارهای بین المللی بوده که منتج به رشد اقتصادی می شود. در داخل کشور نیز افزایش صادرات در سالهای اخیر تقریبا در دستورکار تمام اصناف و مشاغل کشور قرار گرفته است عدم تحلیل موضوع صادرات و موانع مرتبط با آن، موجب آسیب دیدن واحدهای تولیدی و صنعتی و شکست در برابر رقبا می شود. هدف این پژوهش، تحلیل موانع صادراتی کسب و کارها از منظر اقتصادی در حوزه خشکبار باشد. در ابتدا با بررسی ادبیات تحقیق و پیشینه پژوهش، انجام مصاحبه هایی نیمه ساختار یافته با 10 فرد متخصص در حوزه صادرات، چارچوب نظری تحقیق تدوین گردید. بر اساس این چارچوب، مدل مفهومی پژوهش ارائه و فرضیات تحقیق نیز تدوین شدند. به منظور آزمون فرضیات تحقیق، جامعه آماری شامل مدیران ، کارشناسان و فعالان اقتصادی عضو اتاق بازرگانی ایران می باشند. به صورت نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس پرسشنامه هایی که روایی و پایایی آنها تایید شد بین 100 نفر از نمونه آماری توزیع شده و با توجه به عدم نرمال بودن توزیع داده ها، از روش حداقل مربعات جزیی و نرم افزار اسمارت پی ال اس 2 برای تحلیل های آماری استفاده شد. بر اساس مقادیر معنی داری مربوط به فرضیات، همگی تایید شدند.سه عامل بی ثباتی سیاست ها، قوانین و مقررات و رویه های اجرایی- غیر قابل پیش بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات - عدم وجود ارتباطی مناسب بین تولید کننده و مشتری، مهمترین موانع صادرات بوده است.
Exports are one of the most important ways to enter international markets,, the increase in exports in recent years is on the agenda of almost all guilds and businesses in the country . Failure to analyze the issue of exports and related barriers will cause damage to production and industrial units and failure against competitors. The purpose of this study is to analyze the export barriers of businesses from an economic perspective in the field of nuts. at first, by reviewing the research literature and research background, conducting semi-structured hobby interviews with 10 experts in the field of export, the theoretical framework of the research was developed. Based on this framework, a conceptual model of the research was presented and research hypotheses were developed. In order to test the research hypotheses, the statistical population includes managers, experts and economic activists who are members of the Chamber of Commerce, In case of non-probability sampling, the questionnaires whose validity and reliability were confirmed were distributed among 100 statistical samples and due to the non-normal distribution of data, the partial least squares method and Smart PLS 2 software for Statistical analysis was used. Based on the significant values related to the hypotheses, all were confirmed. According to the analysis, the three most important obstacles are the instability of policies, rules and regulations and executive procedures - unpredictability and changes in the prices of raw materials and products-the lack of proper communication between the manufacturer and the customer.
_||_