بررسی کاربرد نوعشناسی های قدرت و اجبار در حل مسائل پیچیدة سازمانی
محورهای موضوعی : مراکز دفع پسماند هافاطمه حقیقت 1 , محمدرضا مهرگان 2 , محمد ابویی اردکان 3 , حسین صفری 4
1 - دانشآموختة دکتری، گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران (عهدهدار مکاتبات)
2 - استاد، گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 - دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
4 - استاد، گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
کلید واژه: تحلیل محتوا, قدرت, اجبار, نظام گفتمانی, حل مسائل پیچیدة سازمانی,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این پژوهش، شناسایی نوعشناسی های قدرت و اجبار در سازمانها و بررسی تأثیر آنها بر حل مسائل پیچیده است. در این مقاله، نوعشناسیهای اجبار موجود در سبک رهبری مدیران و نظام گفتمانی مسلط در سازمانها، با استفاده از ابزارهایی نظیر تجربة پژوهشگر و ادبیات موضوعی ارائه شدهاند. به منظور تأیید این نوعشناسیها نیز از نظرات خبرگان مرتبط استفاده شده است که نتیجة حاصل، تأیید این نوعشناسیها از سوی آنها بود. همچنین، در بخش بعدی پژوهش، به نوع سبک مدیریتی رایج برای حل مسائل پیچیده و افراد کمککننده به مدیر در حل مسائل پیچیده پرداخته شده است. در همین راستا، مصاحبههای حضوری نیمه ساختاریافتهای با چهارده مدیر در سازمانهای دولتی ایرانی انجام شده است. سپس با استفاده از روش تحلیل محتوا، سؤالات مصاحبه ها مورد تحلیل قرار گرفتهاند. نتایج حاصل از این بخش نیز نشان داد که سبک رایج اغلب مدیران در حل مسائل پیچیدة سازمانی، سبک تعاملی است. با این حال، آنها ممکن است از سبکهای مختلفی برای حل مسائل مختلف بهره بگیرند. همچنین، مشخص شد که مدیران غالباً از کمک افراد مختلفی در داخل و خارج از سازمان به منظور حل مسائل سازمانی بهره میگیرند که این افراد نیز معرفی شدهاند.
The main purpose of this paper is identifying the typologies of power and coercion in organizations and evaluating their effects on solving complex problems. In this article, the typologies of coercion in the leadership style of managers and the dominant discursive system in organizations are presented using tools such as the researcher's experience and intuition and also the literature review. In order to confirm these typologies, the views of relevant specialists have been used, which resulted in the confirmation of these typologies by them. In addition, in the next section, we have addressed the kind of leadership style commonly used to solve complex problems and the individuals helping to solve complex problems. In this regard, semi-structured interviews have been conducted with 14 managers in Iranian public organizations. Then, using the content analysis method, the questions of interviews have been analyzed. The results of this section also showed that the common leadership style of most managers in solving the organizational complex problems is interactive style. However, they may use different styles to solve different issues or problems. It was also found that managers often use the help of various people inside and outside the organization to solve organizational problems which these people are also introduced.
_||_