فاصله نظر و عمل در تحقق آرمان شهر اسلامی ایرانی با تاکید بر آموزش آن در مقطع متوسطه
محورهای موضوعی : مجله پژوهش های سیاسی و بین المللیحسن شمس ابراهیمی 1 , سیدشمسالدین هاشمیمقدم 2
1 -
2 -
کلید واژه: آرمان شهر, آموزش متوسطه, نظر و عمل, آرمان شهر اسلامی ایرانی,
چکیده مقاله :
حسن شمس ابراهیمی[1]-سیدشمسالدین هاشمیمقدم[2]* تاریخ دریافت: 24/2/1399- تاریخ پذیرش: 22/3/1399 چکیده: آموزش متوسطه یکی از مهمترین مقاطع تحصیلی است. در این مقطع مهمترین آرمانهای یک سیستم آموزشی و مهارتهای زندگی به فراگیران آموزش داده میشود. حساسیت و اهمیت آموزش در این مقطع تحصیلی، پژوهشگران را بر آن داشته است که به مطالعه در این حیطه بپردازند. با توجه به این مسأله، هدف از این مطالعه تحلیلی بر نظام آموزشی دوره متوسطه در راستای آرمانشهر اسلامی-ایرانی است. روش تحقیق کمی، با ترکیبی از روش کتابخانهای و بهره گیری از روش میدانی با استفاده از پرسشنامه بود. جامعه آماری دانش آموزان پسر سنین 14-18 در مناطق 4، 7، 13 بود. نتایج این مطالعه نشان داد که در دوره آموزشی متوسطه در عمل و نظر در تحقق آرمانشهر اسلامی ایرانی فاصله وجود دارد. این نتیجه با واکاوی متغیرهایی همچون اهداف اسلامی ایرانی، روشهای اسلامی ایرانی و سبک زندگی اسلامی ایرانی استنباط گردید. [1]- دانشجوی دکتری، فلسفه تعلیم و تربیت، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران shams48h@gmail.com [2] - استادیار و عضو هیئت علمی، فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه اراک،اراک، ایران: نویسنده مسئول hashemimoghadam@saraku.ac.ir
Hassan Shams Ebrahimi[1], Seyed Shamsoddin Hashemi Moghadam[2] Abstract Secondary education is one of the most important levels of education. At this stage, the most important ideals of an educational system and life skills are taught to learners. The sensitivity and importance of education in this field of study has led researchers to study in this field. Due to this issue, the purpose of this analytical study is on the educational system of the secondary school in line with the Islamic-Iranian utopia. The quantitative research method was a combination of library method and field method using a questionnaire. The statistical population was male students aged 14-18 in areas 4, 7, 13. The results of this study showed that in secondary education there is a gap in practice and opinion in the realization of the Iranian Islamic utopia. This result was inferred by analyzing variables such as Iranian Islamic goals, Iranian Islamic methods, and Iranian Islamic lifestyle. [1] - PhD student in Philosophy of Education, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran. [2] - Assistant Professor, Faculty Member of Arak University (Corresponding Author)
_||_