بررسی انتقادی دادرسی منصفانه در اسناد بین المللی
محورهای موضوعی : مجله پژوهش های سیاسی و بین المللینامدار بابایی 1 , ولی الله انصاری 2 , علی قربانی 3
1 -
2 -
3 -
کلید واژه: انصاف, بزه دیده, دادرسی اسلامی, میثاق بینالمللی, دادرسی اروپایی, فقه شیعی,
چکیده مقاله :
نامدار بابایی[1]-ولی الله انصاری[2]*- علی قربانی[3] تاریخ دریافت: 6/12/1398- تاریخ پذیرش: 21/12/1398 چکیده: مفهوم انصاف در حقوق کیفری مدرن با تاثیر از اندیشه "متهم محوری" است. با اندکی مسامحه قسمت اعظم اصول و قواعد حاکم بر حقوق جزای ماهوی و آیین دادرسی با هدف تضمین حداکثری حقوق متهم تنظیم و ترسیم گردیده است. این رویکرد "بزه دیده" را در وضعیت بغرنجی قرارداده است. هم باید ستم بر آمده از ظلم"متهم" را تحمل کند و هم با بی تفاوتی دستگاه عدالت کیفری نسبت به خود بسازد. اعلامیه جهانی حقوق بشر و بطور ویژه میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب 1966 میلادی مظهر چنین اندیشه ای است. در حقوق کیفری "پست مدرن" ضمن انتقاد از این وضعیت، از طریق رویکرد "عدالت ترمیمی"، در صدد است توازن بین شاکی و متهم در فرایند حقوق کیفری را تضمین نماید. در اندیشه اسلامی مطابقت دادرسی با فرامین خداوند، شاخص منصفانه بودن دادرسی است و در اندیشه اروپایی، قضاوت مردم معیار منصفانه بودن دادرسی محسوب است . [1]- دانشجوی دکتری، حقوق جزا و جرم شناسی، (پژوهش محور)، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، البرز، ایران goldenfit.web@gmail.com [2]- استادیار و عضو هیئت علمی، حقوق علوم جزایی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران: نویسنده مسئول drvansari98@gmail.com [3] - استادیار و عضو هیئت علمی، حقوق جزا و جرم شناسی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران agt1350@gmail.com
Namdar Babayi [1] Valiolah Ansari [2] Ali qorbani [3] Abstract: The concept of fairness in modern criminal law has influenced by the defendant-oriented philosophy. The major part of the rules on the substantive criminal law andprocedure has been arranged to guarantee the rights of the defendant. This approach creates a complicated situation for the victim: He shouldtolerate the cruel as well as the criminal system considering him insignificant. The Universal Declaration ofHuman Rights, and in particular the International Covenant on Civil and Political Rights (1966),embodies such an idea. In so-called postmodern criminal law, this situation is undesirable, and the restorative justice approach, that guarantees the victim’s rights, tries to establish a balance between the plaintiff and defendant in the criminal justice process. In Islamic theology, correspondence of the hearing with God’s commands is the criteria of fairness while in Europe common’s judgment serves as the criteria of the fairness of the trial. [1]-Ph.D Candidate in Criminology and Criminal Law, Isalamic Azad University, Karaj Branch, goldenfit.web@gmail.com [2]- Assistant Professor, Islamic Azad University, North Tehran Branch, Tehran, Iran, drvansari98@gmail.com [3] - Assistant Professor, Islamic Azad Universit, Chaloos branch, Chaloos, Iran, agt1350@gmail.com
_||_