شناسایی عوامل موثر بر هوش سازمانی در آموزش و پرورش با تاکید بر سیاست های آموزشی
محورهای موضوعی : مجله پژوهش های سیاسی و بین المللیفاطمه عزیزی 1 , سید موسی خادمی 2 , امین رحیمی کیا 3
1 - دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، واحد خرم آباد ، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران: نویسنده مسئول
smkhadmi12@gmail.com
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران
کلید واژه: هوش سازمانی, توانمندسازی, نظریه مبنایی, مدیران مدارس, ارکان سازمان هوشمند,
چکیده مقاله :
اگر چه هوش سازمانی یکی از مفاهیم نوین مدیریتی و سازمانی به شمار می رود. می توان اهمیت هوش سازمانی در محیط های آموزش پرورش را عامل موفقیت رهبران و مدیران را هوش جمعی، تیم کاری، حفظ همسویی، ایجاد شور شوق و تلاش برای خشنودی مشتریان درونی بیرونی سازمان دانست. روش شناسی این پژوهش مبتنی بر روش کیفی نظریه مبنایی انجام شده است. جامعه آماری آن شامل خبرگانی است که در حوزه مدیریت و معاونت دارای دانش کافی و تجربه عملی هستند. برای گرد آوری داده ها از روش مصاحبه نیمه ساخته استفاده شده است. توانمندسازی و ارکان سازمان هوشمند (شامل مولفههای عدالت محوری، شفافیت سازمانی و پژوهش محوری) به عنوان شرایط علّی، فرهنگ سازمانی و رهبری فرهنگی شرایط زمینهای، افق جهانی سازمانی به عنوان شرایط مداخلهگر، افق مالی، روانی و محیطی و مدیریت استعداد به عنوان استراتژیها و بهرهوری و طول عمر شغلی نیز از پیامدهای هوش سازمانی محسوب می شوند.
_||_