اوضاع فرهنگی یزد در قرن هشتم هجری
محورهای موضوعی : باحث معرفتی و روش­ شناختی تاریخ پژوهیدکترمحمدکریم یوسف جمالی 1 , دکترمحمدحسن میرحسینی 2 , جمال عابدنیا 3
1 - دانشیارگروه تاریخ دانشگاه آزاداسلامی- واحد نجف آباد
2 - استادیار گروه تاریخ دانشگاه یزد
3 - دانشجوی دکتری تاریخ اسلام دانشگاه آزاد اسلامی- واحدنجف آباد
کلید واژه: تصوف, یزد, آل مظفر, سیدرکن الدین,
چکیده مقاله :
قرن هشتم هجری را بایددر یزد، دوره پیشرفت فرهنگی دانست زیرا، در این دوره بسیاری از نهادهای آموزشی، همچون ؛ مدارس و کتابخانه تأسیس شدند و علوم مذهبی و غیر مذهبی در این مراکز، توسط علما و فقها تدریس شد و رشد پیدا نمود تا جایی که در بعضی علوم، دانشمندان یزدی به فعالیت پرداختند و در بعضی دیگر، آن چنان ابتکاری از خود نشان ندادند. در این میان، حمله مغولان هر چند سبب شد بعضی مراکز علمی از دست برود اما رشد تصوف در این دوره را به همراه داشتکه مورد قبول عامه مردم بود که میتوان علت آن راعدم علاقه به مال دنیا از سوی صوفیان دانست. با گذشت زمان وبا ورود آنان به دستگاههای دولتی عملاً صوفیان جیره خوار دولت و دربار شدند و مورد تنفر مردم قرار گرفتند ولی با همه این مسائل از نظر فرهنگی، تصوف رشد کرد و هنر و معماری مورد توجه حکام و مردم واقع شد و مراکزی از سوی بزرگان ساخته شدکه بعضی از آنها وقف گردید.
The eighth century in Yazd should be considered as a period of cultural improvement, because many educational centers such as schools, and libraries were established in this period and religious and non-religious sciences were taught and developed in these centers by scholars up to a point where Yazdi scientists had a say in some fields and in some others, they were not that distinctive. In the meanwhile, although Mongols’ assault caused some of these centers to be destroyed, it made Sufism to grow rapidly which was accepted by the people. The reason of it was that Sufis were not interested in material affairs. As the time went on and as the Sufis entered the government and the court, they got corrupted by bribery and became venal and thus were hated by the folks. However, Sufism was developed culturally and arts and architecture was paid more attention by the governors and the people. Some centers were also built by some great men, some of which were endowed.