تأملی بر دلایل برخورد پیامبر(ص) با یهود مدینه
محورهای موضوعی : باحث معرفتی و روش­ شناختی تاریخ پژوهی
1 - استادیار گروه تاریخ
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد
کلید واژه: یهود, پیامبر(ص), بنیقینقاع, بنینضیر, بنیقریظه,
چکیده مقاله :
هجرت پیامبر به مدینه، ضرورت عقد اتحاد با تمامی قبایل و از جمله یهود را جهت حفظ وحدت و عدم خیانت ضروری مینمود. گرایش بسیاری از مردم مدینه به اسلام که همراه با کاهش عزت پیشین قوم یهود، در نزد مردم مدینه بود سبب بهانهگیری و مخالفتهای گسترده آنها با پیامبر شد. تداوم این مخالفت، ضرورت تغییر قبله را موجب گردید. پیروزی پیامبر(ص) در بدر، با حسادت و آغاز درگیری بنی قینقاع با مسلمانان همراه بود. این برخورد با بخشش پیامبر و خروج آنها از مدینه پایان یافت. دومین برخورد پیامبر(ص) با قبیله بنینضیر صورت گرفت. خیانت آشکار بنینضیر در توطئه قتل پیامبر(ص) اگرچه بسیار سنگین بود اما آنان نیز مورد عفو پیامبر(ص) قرار گرفتند. یهود بنینضیر آتش افروزان جنگ احزاب بودند. خیانت بنیقریظه در جریان جنگ خندق برای مسلمانان بسیار سخت آمد. آیات 25 و 26 سوره احزاب و اذعان منابع بر کشتن مردان بنیقریظه با داوری سعدبن معاذ، به آخرین تلاشهای یهود مدینه در ضربه زدن به مسلمانان پایان داد. تأملی بر رفتار و ملایمتهای پیامبر(ص) در برابر توطئههای مستمر یهودیان سرانجام به واکنش و برخورد قاطعانهای انجامید که بیشتر نیازمند بازنگری رفتار و پیامدهای عملکرد یهود در مدینه است که سرانجام چنین واکنشی را برای خویش رقم زدند. در این مقاله سعی شده است تا نوع رفتار یهود مدینه با پیامبر(ص) مورد توجه قرار گیرد.
The holy Prophet’s migration to Medina made it necessary to sign an agreement with all tribes including the Jews to prevent treason and establish unity. Increasing inversion of people in Medina to Islam lowered the statues of Jews in Medina, causing them to show disagreement and opposition. The continued opposition led to the change in gheble. The holy Prophet’s victory in Badr battle started bani gheynagh’s conflict with Muslims. The conflict concluded with the holy Prophet’s forgiveness and their leaving Medina. The second conflict was with bani nazir. Their treason to kill the holy Prophet, though was very serious, was also forgiven by him. Bani nazir were also added fuel to Ahzab war. Bani ghorayze’s betrayal in khandagh war was too hard for Muslims. The 25 and 26 verses in Ahzab Aye and the execution of men in Bani ghorayze, with the arbitration of Sa’d ibn moaz, put an end to jew’s betrayal. A reflection of the Prophet’s behavior and kindness towards Jews’ plotting and then a determined reaction to it brought by Jews themselves is needed. The paper is more focused on Jews’ conduct