نقش هوش موفق، خرد و خلاقیت در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تیز هوش و عادی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیزهره یارمحمدی 1 , مهدی عرب زاده 2 , پروین کدیور 3
1 - کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی
2 - استادیار گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی
3 - استاد گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی
کلید واژه: پیشرفت تحصیلی, خلاقیت, خرد, کلید واژه: هوش موفق,
چکیده مقاله :
هدف اصلی پژوهش حاضر پیش بینی سهم عوامل هوش موفق، خرد وخلاقیت در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تیز هوش وعادی بود. روش این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه ی آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان کرج بود که از این تعداد، نمونه ای به حجم 260 نفر (180عادی و 80 تیزهوش) به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامههوش موفق استرنبرگ، مقیاس سه بعدی خرد آردلت وخلاقیت عابدی جمع آوری گردید و با استفاده از آمار توصیفی، آزمون معناداری ضرایب همبستگی و رگرسیون گام به گام تحلیل گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که بین هوش موفق وخرد با پیشرفت تحصیلی همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گامحاکی ازاین بود که17 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی دانشآموزان عادیتوسط متغیرهای خرد وخلاقیت و 10درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تیزهوش توسط هوش موفقتبیین شده است. در مجموع، یافته های این پژوهش، بر اهمیت نقش خرد، خلاقیت و هوش موفق در پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزانعادی و تیزهوش تأکید دارد.
The main purpose of this research was the forecast of the impact of successful intelligence agents, wisdom and creativity in the normal and clever student's achievement. The method of this research was descriptive and correlation. The statistical population was consisted all female students of high school in Karaj which among those a sample was randomly selected volume of 260 people (180 normal and 80 clever) with cluster sampling method. The data were gathered through successful intelligence questionnaire of Stenberg, wisdom three- dimensional scale of Ardelt and creativity of Abedi then these data were analyzed by descriptive statistics, significance test of coefficients and step-by-step regression. The findings of this study indicated the positive and significant correlation between the successful intelligence, wisdom and academic achievement. The results of step-by-step regression analysis indicate 17% of variance of academic achievement of normal students was explained by wisdom and creativity variables, and also 10% of the variance of academic achievement of clever students was explained by successful intelligence. Overall, the findings of this research emphasis the importance of wisdom, creativity and successful intelligence in forecast of academic achievement of normal and clever students.
_||_