زمینه یابی برنامه های آموزش دانشگاهی در پرورش ویژگی های کارآفرینانه دانشجویان (دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر انزلی)
محورهای موضوعی : علوم تربیتیکریم کیاکجوری 1 , فروغ رودگرنژاد 2
1 - عضو هیئت علمی گروه مدیریت، واحد بندرانزلی، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر انزلی، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت، واحد بندر انزلی، دانشگاه آزاد اسلامی ، بندر انزلی، ایران،(نویسنده مسئول) F_rudgar@yahoo.com
کلید واژه: واژههای کلیدی: برنامههای آموزشی- پرورش- ویژگی های کارآفرینانه- دانشجویان- دانشگاه آزاد انزلی,
چکیده مقاله :
آموزش کارآفرینی، تأثیر زیادی بر جنبه های مختلف دانش، رفتار و مهارت افراد دارد و دانشگاه هاتوسعه دهندة چشم انداز کارآفرینانه افراد هستند وکمک می کنند تا افراد دانش و مهارت خود را افزایش دهند. آموزش عالی و دانشگاه ها فرایندی است که در طی آن به انسانهایی که در جستجوی بهبود خود یا جامعه هستند کمک میشود، تا دانش و مهارت خود را افزایش دهند و در روند رشد و توسعه جامعه مشارکت فعال داشته باشند . هدف از این تحقیق، بررسی برنامههای آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی بندر انزلی در پرورش ویژگیهای کارآفرینانه دانشجویان می باشد. بر این اساس، از جامعه آماری 4500 نفری، تعداد 354 دانشجو از طریق روش تصادفی ساده انتخاب، سپس با جمع آوری داده های مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه با ضریب پایایی 97% ، به استخراج مدل معادله ساختاری مربوط اقدام و با استفاده از آزمونهای آماری، به تحلیل فرضیات پرداخته شده است. یافته ها نشان داده اند که ، 098/ RMSEA= 098/0, GFI =93/0 , AGFI=97/0 NFI=بدست آمده و ضمن تأیید کلیت مدل، عملکرد برنامههای آموزشی برهر یک از متغیرهای تحقیق( تأسیس و ادارهکردن یک کسبوکار، ریسکپذیری، خلاقیت و نوآوری، فرصتشناسی و استفاده از آن و متغیرهای رفتاری)، هم بصورت مستقیم و هم بصورت غیرمستقیم و تعاملی تأثیرگذار بودهاست .
Entrepreneurship education have impact on various aspects of knowledge, skills and behavior of individuals and universities develops entrepreneurial vision aids to help people to increase their knowledge and skills. Higher education and universities is a process in which the people who are in search of self-improvement or community will help, to increase their knowledge and skills and in the process of growth and development of society an active role. The aim of this study was to evaluate educational programs in Islamic Azad University of Bandar Anzali in entrepreneurial characteristics training of students. Accordingly, the population of 4500 people, 354 students selected through random sampling. The required data were collected using a questionnaire with reliability of %97, to extract relevant structural equation model using statistical tests to analyze the assumptions discussed. Results have shown that RMSEA=%98, GFI =%98 , AGFI=%93 NFI=%97 and confirmed the whole model, educational programs performance on each of the variables (establishing and managing a business, risk-taking, creativity and innovation, opportunity recognition and its use and Behavioral variables), both directly and indirectly and interactive have influenced.
_||_