نقش برخی از ویژگی های معلمان ابتدایی بر میزان آگاهی آنها از اصول تعلیم و تربیت در استان کردستان
محورهای موضوعی : علوم تربیتیفردین عبداللهی 1 , علی شریعتمداری 2 , عزت االله نادری 3
1 - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
2 - استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
3 - استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
کلید واژه: معلمان دوره ابتدایی, سطح آگاهی معلمان, الگوی ارتقای سطح آگاهی, اصول تعلیم وتربیت,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش بررسی میزان آگاهی معلمان دورهی ابتدایی از اصول تعلیمو تربیت به منظور ارائهی الگویی مناسب جهت ارتقای سطح آگاهی آنها از اصولتعلیم و تربیت در استان کردستان میباشد.روش انجام پژوهش روش زمینهای بوده و جامعه آماری شامل کلیه معلمانشاغل به تدریس در مدارس ابتدایی استان کردستان در سال تحصیلی 88-89میباشد. نمونه آماری سیصد و هفتاد نفر از معلمان است که به روش نمونه گیریخوشهای چند مرحلهای و تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش از ابزار محققساخته شامل پرسشنامه )حاوی چهل سؤال چهار گزینهای( استفاده شده استهمچنین در این پرسشنامه از متغیرهایی مانند سطح تحصیلات ،رشته تحصیلی وسابقه تدریس استفاد شده است.عمدهترین یافتههای این پژوهش این است که به طور کلی میزان آگاهی معلمانابتدایی از اصول تعلیم و تربیت پایینتر از متوسط بوده و بین میانگین نمرهها بر حسب متغیرهای سطح تحصیلات، رشته تحصیلی و سابقه تدریس تفاوت معناداریوجود دارد.
The current study aims to Surveying the awareness Level ofelementary teachers on educational principles in order to providing agood pattern for promoting their awareness Level on educationprinciples in kurdestan Province .The research method employed inthis study in field research and the statistical population includes allthe teachers who have been teaching in the elementary schools of theKurdistan province in the academic year of 2009 – 2010. Thestatistical sample consists of 370 teachers who have been collectedthrough multi-stage and random clustering sampling. In the currentstudy, the data are collected through a questionnaire (comprised of 40four-choice questions). The data are analyzed at two levels:descriptive level (by frequency distribution tables, frequencypercentage, mean, etc.) and analytical level (through q-square, Z and Ttests).The most prominent findings of the research indicate that thelevel of elementary school teachers' cognizance of educationalprinciples is lower than average and there is no meaningful differencebetween the scores in terms of gender variable, but a meaningfuldifference is observed between the scores in terms of academicdegree, service record and major of study.
_||_