بررسی ارتباط بین نیمرخ هوشی، نیمرخ بهداشت روانی و نیمرخ پرورشی در بین دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیشهره شُکرزاده 1 , کامبیز کامکاری 2 , جمال صادقی 3
1 - دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و
تحقیقات
2 - دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
3 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان
کلید واژه: نیمرخ هوشی, نیمرخ بهداشت روانی, نیمرخ پرورشی, دانشآموزان,
چکیده مقاله :
در این تحقیق، به بررسی ارتباط بین نیمرخ هوشی، نیمرخ بهداشت روانی ونیمرخ پرورشی در بین دانشآموزان پایه پنجم دبستان پرداخته شده و سؤال اصلیتحقیق بدین ترتیب مطرح شد آیا نیمرخ هوشی بر نیمرخ بهداشت روانی و نیمرخپرورشی دانشآموزان پایه پنجم دبستان مؤثر است؟ جامعه آماری تحقیق حاضر راتمامی دانشآموزان پایه پنجم مقطع دبستان تشکیل میدهند که با استفاده از روشنمونهگیری در دسترس، تعداد 70نفر از این دانشآموزان ) 40نفر پسر و 30تا دختر(از منطقه 6شهر تهران انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری در تحقیق حاضر پرسشنامهنیمرخ بهداشت روانی و نیمرخ پرورشی میباشد که هر دو پرسشنامه از روایی واعتبار مطلوبی )بالاتر از (0/85برخوردار میباشند. لازم به ذکر است، پس ازجمعآوری پرسشنامهها با استفاده از مدل آماری تحلیل واریانس چندمتغیری، بهآزمون سؤالهای تحقیق پرداخته شد و در نهایت یافتههای تحقیق نشان داد کهارتباط معنیداری در سطح α=0/01بین نیمرخ هوشی با نیمرخ بهداشت روانی و نیمرخ پرورشی وجود دارد. بدین ترتیب که در بررسی ارتباط بین نیمرخ هوشی بانیمرخ بهداشت روانی مشخص گردید که دانشآموزان باهوش از میزان افسردگی واختلالات روانی بالاتری برخوردارند. همچنین، در بررسی ارتباط بین نیمرخ هوشی بانیمرخ پرورشی نیز ملاحظه شد که دانشآموزان باهوش از میزان همیاری،مسئولیت پذیری، همدلی، انضباطگرایی و خودشکوفایی بالاتری نسبت به دیگردانش آموزان با سطوح هوشی )متوسط پایین و متوسط(، برخوردارند
In this study, the correlation between IQ profile, lateral profile of mental health and Upbringing among fifth grade elementary school students and discusses the main research question thus becomes whether the intelligence profile and the profile of mental health profiles Upbringing fifth grade elementary school students is effective? Population study to all elementary school fifth grade students who comprise the sampling method, 70 of these students (40 boys and 30 girls) from six regions of Tehran were selected. Measurement tool in mental health profile questionnaire study and breeding profiles are both good validity and reliability of the questionnaire (higher than 0/85) are entitled. It is necessary to, the questionnaires were collected by using multivariate ANOVA model to test the research questions were addressed and ultimately results showed that no significant correlation in 0/01 = between IQ profiles with profiles and profile of mental healthα breeding there. Thus the correlation between IQ profiles were identified with mental health profiles that intelligent students from depression and mental disorders have higher. Also, the correlation between IQ profiles with profiles of breeding was observed that the amount of intelligent students, cooperation, responsibility, empathy, and Self Disciplinarian, Self Actualization other students with higher IQ levels (medium low and medium), enjoy.
_||_