شناسایی عوامل درون سازمانی مشارکت معلمان در طرح اقدام پژوهی چالشی جدید در حوزه آموزش و پرورش
محورهای موضوعی : علوم تربیتیحبیبالله نجفی هزارجریبی 1 , محمد قلی زاده 2
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر
2 - فوق لیسانس مدیریت آموزشی
کلید واژه: عوامل درون سازمانی, مشارکت معلمان, معلم پژوهنده, اقدام پژوهی, آگاهی معلمان,
چکیده مقاله :
این مقاله به بررسی عوامل بازدارنده درون سازمانی مشارکت معلمان در طرح معلم پژوهنده میپردازد. طرح معلم پژوهنده و اقدام پژوهی نوآوری جدیدی در نظام آموزش و پرورش کشور است. اقدام پژوهی روشی جدید برای بهبود عملی، نوآوری، تغییر و توسعه اقدامهای آموزشگاهی و اجتماعی است. در این پژوهش 384 نفر از معلمان با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شده و به پرسشنامه تحقیق پاسخ دادند. نتایج بیانگر آن است که کمبود آگاهی و اطلاعات معلمان یکی از مهمترین عوامل بازدارنده مشارکت آنان در طرح اقدام پژوهی است. همچنین کمبود امکانات و دیگر منابع علمی پژوهشی، نگرش و عمل مدیران، کمبود وقت، کمبود توجه یکسان به دورههای تحصیلی، عدم توجه به جنسیت و رجحان تصمیمهای بدون اتکا بر تحقیق از موانع دیگر درون سازمانی مشارکت معلمان در طرح اقدام پژوهی میباشد.
The present study investigates inhibitive inner organizational factors in teacher-researcher plan. Teacher-researcher and action research is an innovation in educational system. Action research is a new approach to operational improvement, innovation, change and development in school and society actions. 384 teachers were selected using a stratified sampling method. They answered a questionnaire. The results showed that lack of knowledge is the most important inhibitive factor in their participation. Not enough facilities and resources, manager’s attitudes and actions, lack of time, unequal attention to all school grades, not considering the gender, and preference for decisions that are not based on research are among other factors that cause barrier in participation in action research.