بررسی میزان یادگیرنده بودن واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی منطقه سه
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
1 - دانش آموخته دکتری مدیریت آموزشی واحد علوم و تحقیقات تهران
کلید واژه: مدیریت دانش, سازمان یادگیرنده, پویاییهای یادگیری, تحول سازمانی, توانمندسازی افراد, کاربرد تکنولوژی,
چکیده مقاله :
این پژوهش به منظور بررسی میزان یادگیرنده بودن واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی منطقه سه بر مبنای مدل سیستمی مارکوآرت و بر اساس پنج زیرسیستم پویاییهای یادگیری، تحول سازمانی، توانمندسازی افراد، مدیریت دانش و کاربرد تکنولوژی انجام شده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیأت علمی، رؤسا و معاونان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی منطقه سه (استانهای گیلان و مازندران) بود. از جامعه آماری فوق، 385 نفر به روش تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه محقق ساخته 77 سؤالی (بر اساس مدل سیستمی مارکوآرت از سازمان یادگیرنده) در طیف 5 گزینهای لیکرت بود. نتایج تحقیق، میزان یادگیرنده بودن واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی منطقه سه را در تمامی زیرسیستمهای پنجگانه در سطحی بالاتر از متوسط ارزیابی کرد. همچنین در بررسی مقایسهای نگرش آزمودنیها با توجه به ویژگیهای دموگرافیک، تفاوتی بر حسب جنسیت مشاهده نشد، ولی برحسب سمت و مدرک تحصیلی تفاوتهایی مشاهده گردید.
The present research investigates the degree of learnability in branches of Islamic Azad University in the 3rd region according to Macroart ststemic model, and according to five sub-system: learning dynamism, organizational development, empowering people, knowledge management, and technology application. The research method employed is survey-descriptive. Statistical population were members of the faculty, and the presidents and vice-presidents of the branches. 385 were selected using stratified sampling. Measurement instrument was a researcher-made questionnaire containing 77 questions on a 5-option likert scale. Research results: the study showed the degree of learnability in the studied branches more than average. There was no difference in subjects’ attitudes in terms of gender. However, there were some differences in terms of position and level of education.