بررسی دیدگاههای دبیران شهر تهران در مورد کار برد کامپیوتر در آموزش و رابطه آن با اضطراب کامپیوتر
محورهای موضوعی : علوم تربیتیحسن رستگارپور 1 , فریبا سلیقه 2
1 - هیات علمی دانشگاه تربیت معلم تهران
2 - کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی
کلید واژه: آموزش, کاربرد کامپیوتر, اضطراب کامپیوتر, کامپیوتر در آموزش,
چکیده مقاله :
این پژوهش به منظور بررسی دیدگاههای دبیران دوره متوسطه نظری شهر تهران در مورد کاربرد کامپیوتر در آموزش و رابطة آن با اضطراب کامپیوتر انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دبیران دوره متوسطه شهر تهران است که تعداد آنها 14356 نفر میباشد و از میان آنها 548 نفر شامل 282 مرد و 266 زن به صورت نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب گردید. دادههای جمعآوری شده از اجرای آزمون اضطراب کامپیوتر، و پرسشنامه محقق ساختة تجربة کار با کامپیوتر و کاربرد کامپیوتر در آموزش با استفاده از روش آماری همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که در کاربرد کامپیوتر برای آموزش براساس میزان تحصیلات، جنسیت و سابقه تدریس در بین دبیران متوسطه شهر تهران تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین بین میزان اضطراب کامپیوتر و کاربرد کامپیوتر در آموزش (مهارتهای پیش از آموزش، مهارتهای ضمن آموزش، مهارتهای بعد از آموزش) در بین دبیران رابطه معنیدار و معکوس وجود دارد. اما بین میزان اضطراب کامپیوتر و جنسیت تفاوت معنیداری مشاهده نشد. بر اساس یافتههای پژوهش پیشنهاد شد که دبیران با دورههای آموزشی کامپیوتر و زبان انگلیسی تخصصی کامپیوتر آشنا شوند تا از طریق افزایش تجربة کار با کامپیوتر، شاهد کاهش اضطراب کامپیوتر و کاربرد کامپیوتر در مهارتهای آموزشی پیش از آموزش، ضمن آموزش و بعد از آموزش باشیم.
An applied descriptive study was conducted to investigate the use of computer in instruction and its relation to teacher’s computer anxiety. The population was 14356 teachers who were teaching high schools in Tehran. 548 teachers were selected randomly as the sample of the study of which 282 were males and 266 females. Computer Anxiety Test and a questionnaire were utilized to collect the data. The data were then analyzed through descriptive and inferential statistics. The following conclusions were obtained: -There was no significant relation found between educations, sex, and teaching background of the teachers and computer training (pre test and post test). -There was a significant negative relation between computer utilization and computer anxiety. -There was a significant relation between the use of computer in instruction and computer training of the teachers. However, there was no significant relationship between computer training prior to their instruction. -There was a significant relation between computer utilization and on the job computer training and prior training. But there was no significant relation between their computer utilization and teachers computer training. -There was a significant relationship between computer experience and hours spent working with computer anxiety of the teachers. -There was no significant relation between computer utilization and sex of the teachers. This research findings showed that there are differences among a male and female students from kinds of schema. Female student in all the cited schema achieved lower score than mole students.