بررسی رابطه سرمایه روانشناختی با تعهد سازمانی و رضایت شغلی کادر آموزشی شاغل در مدارس ناحیه سه کرج در سال تحصیلی 93-92
محورهای موضوعی : علوم تربیتیاسماعیل سعدی پور 1 , مریم شجاعی 2
1 - دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی، تهران
2 - دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
کلید واژه: تعهد سازمانی, رضایت شغلی, روانشناسی مثبت, سرمایه روانشناختی,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش، سنجش سرمایه روان شناختی کادر آموزشی شاغل در مدارس شهر کرج وبررسی ارتباط این سرمایه با تعهد سازمانی و رضایت شغلی میباشد. به این منظور، از میان 4750 نفرکادر آموزشی شاغل در مدارس ناحیه سه شهر کرج درسال تحصیلی 93-92, تعداد 250 نفر به عنوان نمونه پژوهش به روش تصادفی ساده گزینش شدند. به منظور بررسی سرمایه روان شناختی از پرسشنامه استاندارد لوتانز و همکاران(2007) استفاده گردید. پایائی این پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ (0.77) مورد تأیید قرار گرفته است. برای بررسی تعهد سازمانی و رضایت شغلی کارکنان از پرسشنامه ای که توسط تقی زاده،(1390) مورد استفاده قرار گرفته و پایا یی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای رضایت شغلی 0.78 و برای تعهد سازمانی 0.7 مورد تایید است استفاده شده است. روش تحقیق حاضر توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. داده های جمع آوری شده توسط نرم افزار spss22 مورد تحلیل قرار گرفت و با توجه به نوع داده ها، روش تحقیق، و توزیع داده ها روش همبستگی پیرسون مورد استفاده قرار گرفت و یافته ها رابطه مثبت و معنی داری را بین سرمایه روان شناختی با تعهد سازمانی و رضایت شغلی نشان دادند.
This study aimed to explore the relationship between psychological capital, job satisfaction, and organizational commitment of people who work at schools in region 3 of Karaj. The population included all principals, assistants, teachers, and counselors work at schools in region 3 of Karaj in 1392-93 which amounted to 4750. Sampling was done randomly at 5% error level using the kockeran formoulation. A population of 250 was sampled. The data was collected by using Luthan et al.’s psychological capital questionnaire and in order to measure organizational commitment and job satisfaction we used the questionnaire which Taghizadeh has used in his research. In this study the reliability was calculated as 0.79 for psychological capital, 0.76 for organizational commitment, and 0.80 for job satisfaction. This research is an applied, survey- descriptive study. For analyzing the data, Pearson correlation coefficient was applied. The results showed that psychological capital and it’s four components had a meaningful positive relationship with job satisfaction and organizational commitment.