رابطه سلامت سازمانی و عملکرد مدیران مدارس متوسطه پسرانه آموزش و پرورش شهرستان اسلامشهر
محورهای موضوعی : علوم تربیتیامیر حسین مهدی زاده 1 , ژاله طاهری 2 , فاطمه کبیری 3
1 - دکتری برنامه ریزی درسی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی(واحد اسلامشهر)
2 - دکتری روان شناسی تربیتی،دانشگاه علامه طباطبایی (نویسنده مسئول)
3 - مدرس دانشگاه پیام نور سرخس
کلید واژه: سلامت سازمانی, عملکرد مدیران, مدارس متوسطه,
چکیده مقاله :
این پژوهش به بررسی تاثیر سلامت سازمانی برعملکرد ( فنی، انسانی و ادراکی) مدیران مدارس متوسطه پسرانه آموزش و پرورش شهرستان اسلامشهر پرداخت. طرح تحقیق حاضر از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی مدیران و دبیران ( 74 مدیر و 1209 دبیر ) مقطع متوسطه پسرانه شهرستان اسلامشهر در سال تحصیلی 1391-1390 بود که از این تعداد 120 نفر به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای با استفاده از فرمول حجم نمونه کوکران انتخاب شدند و ابزار گردآوری اطلاعات شامل دو پرسشنامه سلامت سازمانی تهیه شده توسط خانلو(1385) و عملکرد مدیران (عنایتی،1382) بود. در راستای آزمون فرضیههای پژوهش، ازمدل آماری رگرسیون چند متغیری روش ورود همزمان استفاده شد. در نهایت یافته های تحقیق نشان داد که بین عملکرد (فنی، انسانی وادراکی) مدیران با سلامت سازمانی رابطه مثبت و معنی داری وجود داشت، بدین ترتیب که با افزایش سلامت سازمانی، عملکرد نیز در هرسه بُعد فنی، ادراکی و انسانی افزایش یافت.
The study investigates the relationship between organizational health and the technical, human and perceptive performance of high school principals in Islamshahr. It is a correlation study. The population includes all principlas(74) and teachers(1209), of which a sample of 120 is chosen randomly. The data re gathered through two questionnaires: organizational health (Khanloo,1385) and Manager performance( Enayati, 1382). Multivariate regression analysis is used to investigate the research questions. The results show that there is a positive relationship between organizational health and the technical, human and perceptive performance