تاثیر قصه گویی همراه با ایفای نقش بر یادگیری مهارتهای اجتماعی کودکان ناتوان ذهنی آموزش پذیر
محورهای موضوعی : علوم تربیتیربابه ابارشی 1 , دکترسعید تیموری 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی تربت جام
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام
کلید واژه: قصه گویی, ایفای نقش, کودکان ناتوان ذهنی آموزش پذیر, مهارتهای اجتماعی شدن, ارتباط زبانی, خود رهبری,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر قصه گویی همراه با ایفای نقش بر یادگیری مهارتهای اجتماعی کودکان ناتوان ذهنی آموزش پذیر انجام شده است.این مطالعه از نوع شبه تجربی ،با طرح پیش آزمون –پس آزمون با گروه کنترل است .گروه نمونه این پژوهش بااستفاده از روش نمونه گیری هدفمند،متشکل از30کودک ناتوان ذهنی آموزش پذیر بودند که به صورت تصادفی 15نفردر گرو آزمایش 15نفر درگروه کنترل قرار گرفتند .گروه آزمایش درطول 5/2ماه ،25جلسه تحت آموزش مهارت های اجتماعی باشیوه قصه گویی همراه با ایفای نقش قرار گرفت.داده ها پس از اتمام جلسات،جمع آوری وبااستفاده ازآزمون tبرای گروه های مستقل تجزیه وتحلیل شد.نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای اجتماعی ازطریق قصه گویی همراه با ایفای نقش باعث بهبود رشد اجتماعی و اجتماعی شدن در آزمودنی ها بود
The present study investigates the effect of storytelling and role playing on learning social skills by teachable mentally retarded children. Te study is a quasi-experimental one, with pre-test, post-test and control group. The sample included 30 children who were assigned randomly to the experimental and control groups. The experimental group experienced a 2.5 months of storytelling along with role playing. Based on t-test results, social skills in experimental group significantly improved.