مقایسه باورهای دنیای عادلانه برای خود و دیگران بر مبنای متغیرهای جنسیت، وضعیت تأهل، تحصیلات، شغل و وضعیت مسکن
محورهای موضوعی : علوم تربیتیدکتر محسن گل پرور 1 , دکتر حمیدرضا عریضی 2
1 - استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد خوراسگان(اصفهان
2 - استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف مقایسه باورهای دنیای عادلانه برای خود و دیگران بر مبنای جنسیت، وضعیت تأهل، تحصیلات، شغل و وضعیت مسکن به مرحله اجرا درآمد. به همین منظور از جامعه آماری شهر اصفهان (شامل کلیه مردان و زنان 17 سال به بالا) تعداد 1176 نفر به صورت نمونهگیری چند مرحلهای از کوچههای قسمتهای مختلف شهر برای پاسخگوئی به پرسشنامههای پژوهش انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش پرسشنامه باورهای دنیای عادلانه برای خود و دیگران از لایپکوس و همکاران (1996) بوده که دارای 16 سؤال میباشد. دادههای حاصله با استفاده از آزمون t گروههای مستقل، تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی LSD مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصله حاکی از آن بود که مردان و زنان در باورهای دنیای عادلانه برای خود و دیگران دارای تفاوت معنیداری با یکدیگر نیستند (05/0> P). همچنین افراد متأهل و مجرد نیز تفاوتی در باورهای دنیای عادلانه برای خود و دیگران با یکدیگر نداشتند (05/0 > P ). گروههای سنی مختلف صرفاً در باورهای دنیای عادلانه برای خود با یکدیگر تفاوت معنیداری را نشان دادند (05/0< P ). نتیجه آزمون تعقیبی LSD نشان داد که در باورهای دنیای عادلانه برای خود گروه سنی 17 تا 21 سال نسبت به گروه سنی 42 سال و بالاتر دارای باورهای دنیای عادلانه بالاتری هستند. در گروههای تحصیلی نیز بین افراد دارای تحصیلات مختلف فقط در باورهای دنیای عادلانه برای خود تفاوت معنیداری وجود داشت (05/0 < P). نتایج آزمون تعقیبی LSD نشان داد که گروه راهنمائی و فوق دیپلم نسبت به گروه لیسانس دارای باورهای دنیای عادلانه بالاتری هستند. بین گروههای شغلی مختلف نیز در باورهای دنیای عادلانه برای خودتفاوت معنیداری (05/0 < P) بدست آمد. در گروههای شغلی گروه کارمند و فرهنگی از گروه کارگر و راننده دارای باورهای دنیای عادلانه سطح بالاتری بودند و گروه کارگر از آزاد و فنی، دانشجو و محصل، خانهدار، پزشک و دامپزشک دارای باورهای دنیای عادلانه برای خود پائین تری بودند. گروه آزاد و فنی، دانشجو و محصل، خانهدار و پزشک و دامپزشک از گروه راننده دارای باورهای دنیای عادلانه نیرومندتری بودند. بالاخره در گروههای دارای وضعیت مسکن متفاوت نیز فقط در باورهای دنیای عادلانه برای خود تفاوت معنیداری (05/0< P) وجود داشت. آزمون تعقیبی LSD نشان داد که افراد دارای منزل شخصی نسبت به افراد دارای منزل رهن و اجاره دارای باورهای دنیای عادلانه بالاتری بودند.
The present study compares beliefs on fair world for self and others according to sex, level of education , job, housing status. To do so, of among statistical population in Isfahan (men and women above 17 ) , 1176 people in alleys and streets, were chosen and asked to answer a questionnaire . The questionnaire was adapted from laipkes , etal (u96). It included 16 questions. The data were analyzed using independent t-test , one – way ANOVA, and follow – up LSD test . the results showed no significance difference between men and women in their beliefs on fair world for self and others. (p>0/05). There was no significant difference between the married and the single (p < 0/05) . The Different age groups showed significant difference in their beliefs. The follow-up LSD test showed a significant higher difference between 17-21 age group and 42 age group in their beliefs of fair world for self (p<0/05). In education – level groups, the study showed participant with high-school diploma and associate degree graduates had higher beliefs for a fair world compared with MA/MS graduates there was a significant difference among occupation groups. There was a higher level of belief in fair world among clerks and teachers than among manual workers and drivers. Manual workers had a weaker belief in fair world for self then technical workers, students, had housewives , physicians, veterinarians and those who workers , students , housewives, physicians and veterinarians had higher belief in fair world then drivers . There was also a significant difference among those who had this own house and those who were tenants (p<0/05). Follow-up LSD test the former had higher levels of belief in fair world than the latter