بررسی رابطه بین هوش هیجانی مدیران و سبک تصمیم گیری آنان در مدارس مقطع متوسطه شهر بجنـورد
محورهای موضوعی : علوم تربیتیبتول قدوسیان 1 , براتعلی منفردی راز 2 , هاشم عسگرزاده 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد
3 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد.
کلید واژه: هوش هیجانی, مهارت های اجتماعی, سبک تصمیم گیری آمرانه, سبک تصمیم گیری مشورتی, سبک تصمیم گیری مشارکتی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با عنوان بررسی رابطه بین هوش هیجانی و سبک تصمیم گیری مدیران در مدارس متوسطه شهرستان بجنورد در نیمه نخست سال 1387 انجام گرفت. سوال اصلی این پژوهش این است که آیا بین هوش هیجانی مدیران وسبک تصمیم گیری آنان رابطه وجود دارد؟ به همین منظور هوش هیجانی به عنوان متغیر مستقل (پیش بین) و سبک تصمیم گیری به عنوان متغیر وابسته (ملاک) مورد بررسی قرار گرفته است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری دبیران مقطع متوسطه بجنورد که شامل 1200 نفر وهمچنین 70 نفر از مدیران مقطع متوسطه است حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 291 نفر دبیر و60 نفر مدیر میباشد که با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای تعیین هوش هیجانی و سبک تصمیمگیری از دو پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ و سبک تصمیمگیری استفاده شده است. که جهت تعیین روایی پرسشنامهها از نظرات اساتید مجرب و صاحبنظران و تحقیقات پیشین که در رابطه با این موضوع بوده است استفاده گردید و برای سنجش پایایی (اعتبار) پرسشنامه از ضریب آلفای کرانباخ استفاده شده است. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از آمار توصیفی وبا بکار گیریبرنامه نرم افزاری SPSS شامل: شاخصهای آماری (رسم جدول، فراوانی، درصد فراوانی، نمودارها) همچنین از آمار استنباطی شامل: آزمون آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون خی دو استفاده گردید. یافته های پژوهش در فرضیه اصلی وجود رابطه بین هوش هیجانی وسبک تصمیمگیری درسطح اطمینان 95 درصد را مورد تأیید قرارمی دهد.همچنین بین مولفههای هوش هیجانی که شامل: خودانگیزی، خود کنترلی، هوشیاری اجتماعی با سبک تصمیمگیری در سطح اطمینان 95 درصد رابطه معناداری وجود دارد و نیز بین دو مولفه مهارتهای اجتماعی و خودآگاهی با سبک تصمیمگیری در سطح اطمینان95 درصد رابطه معنادار وجود ندارد.
The purpose of this research is to explore the relationship between emotional intelligence and decision making styles for the middle school principals in Bojnord during the first part of 2008 school year. The main question of the research is that “Is there any relationship between emotional intelligence and decision making styles?” So, emotional intelligence as independent variable(predictor) and decision making styles as dependent variable(criterion) have been studied.The method of research is descriptive as well as correlation type.The statistical population are 1200 middle school teachers and 70 principals in Bojnord,291 teachers and 59 principals of whom are randomly sampled using Kerjesy & Morgan table.Two questionaires (Shering and Decision making questionaires) are used to determine the emotional intelligence and decision making styles.The reliability is measured according to the attitudes of previous researches ,practitioners and experts.Credibility is measured based on Kronbach's Alpha coefficient.We perform descriptive analysis of data with SPSS Software.Data include :Statistical indexes (drafting the tables, amplitude, amplitude percentage, diagrams and graphs),Deductive statistics ( one-sided variance analysis test,KHI2 test).The first hypothesis is confirmed with 95%reliability ,indicating that there is a relationship between emotional intelligence and decision making styles.It is shown that there is a significant correlation among following parameters of emotional intelligence with 95% reliability :Self excitement,self control,social intelligence .There is not a significant relationship between two parameters(social skills and self awareness) and decision making style with 95% reliability.