بررسی میزان هوش هیجانی مدیران و ارتباط آن با خصوصیات جمعیت شناختی آنها
محورهای موضوعی : علوم تربیتیرمضان حسن زاده 1 , سید مرتضی ساداتی کیادهی 2
1 - دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی ساری
2 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی
کلید واژه: هوش هیجانی, جنسیت, تخصص مدیران, خصوصیات جمعیت شناختی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش مطالعه اثر جنسیت، تخصص و تحصیلات هوش هیجانی مدیران است. در این تحقیق میزان هوش هیجانی مدیران دورههای مختلف تحصیلی و ارتباط آن با خصوصیات جمعیت شناختی آنها بررسی شده است. روش پژوهش توصیفی است. نمونه آماری این پژوهش تعداد 140 نفر از مدیران دورههای مختلف تحصیلی آموزش و پرورش ساری هستند که به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای از بین جامعه آماری، بر اساس جدول تعیین حجم نمونه از روی حجم جامعه یا جدول کرجسی و مورگان، انتخاب شدند. از پرسشنامه جهت گردآوری دادهها استفاده شد. پرسشنامه شامل دو قسمت بود: مشخصات جمعیت شناختی مدیران و پرسشنامه هوش هیجانی. نتایج آزمون فرضیهها نشان داد که: 1-هوش هیجانی مدیران دورههای مختلف تحصیلی، متفاوت نیست. (5%> p، 774/0=مf) 2-هوش هیجانی مدیران با تجارب مدیریتی مختلف، متفاوت نیست. (5%> p، 305/1=مf) 3-هوش هیجانی مدیران زن و مرد متفاوت است. (5%> p، 851/2=مf). 4-هوش هیجانی مدیران متخصص با مدیران غیرمتخصص متفاوت است. (5%> p، 148/3=مf) 5-هوش هیجانی مدیران با تحصیلات مختلف متفاوت نیست. (5%> p، 185/0=مf) 6- هوش هیجانی مدیران با سنین مختلف متفاوت نیست. (5%> p، 347/0=مf). بر اساس نتایج پژوهش حاضر میتوان گفت که هوش هیجانی از مؤلفههای ضروری مدیریت و رهبری است. آموزش، تخصص و گذراندن دورههای آموزش هوش هیجانی در رشد و استفاده مناسب از آن در محیط کار مؤثر است.
The present study is an attempt to investigate the effect of school principals’ gender, expertise, and emotional intelligence. It investigates the degree of school principals’ emotional intelligence at different grades(primary school, guidance school, high school) and its relationship to their demographic characteristics. The research method is descriptive. Of the population of ascool principals in Sari, a stratified random sample of 140 was selected according to Kergesy Morgan table. To gather data, a questionnaire was used. It was comprised of two parts: demographic characteristics part and emotional intelligence part. The results showed: 1. The degree of school principals’ emotional intelligence at different grades was not different. 2. The school principals’ emotional intelligence with different years of experience was not different. 3. Emotional intelligence is different in male and female principals. 4. Emotional intelligence is different in expert and non-expert principals. 5. Emotional intelligence is not different among principals with different university degrees. 6. Emotional intelligence is not different among principals belonging to different age groups. Based on the study, it can be concluded that emotional intelligence is one of the essential factors of management and leadership. Training, expertise and emotional intelligence training courses will be helpful in its effective application.