بررسی رابطه بین سبک مدیریت مدیران و مدیریت زمان آنان در دبیرستانهای شهر بجنورد
محورهای موضوعی : علوم تربیتیزهرا یزدانپناه 1 , مریم حصاری 2
1 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی
2 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی
کلید واژه: سبک, مدیریت زمان, سبک مدیریت, مدیریت آموزشی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه بین سبک مدیریت مدیران و مدیریت زمان آنان در مقطع متوسطه شهر بجنورد در سال 88-87 صورت پذیرفته است. که پایه نظری پژوهش حاضر تئوری مسیر- هدف رابرت هاوس از تئوریهای اقتضایی میباشد به همین منظور سبک مدیریت به عنوان متغیر پیش بین و مدیریت زمان به عنوان متغیر ملاک مورد بررسی قرار گرفته است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی می باشد که محقق در شرایطی کاملاً طبیعی به مشاهده و گردآوری اطلاعات و سپس به بررسی رابطه بین متغیرها پرداخته است. جامعه آماری، مدیران مقطع متوسطه شهر بجنورد اعم از دولتی، غیرانتفاعی و شاهد شامل 49 نفر که به روش نمونهگیری تصادفی ساده بدون جایگذاری طبق جدول کرچسی مورگان 44 نفر از آنان انتخاب گردیده است. به منظور گردآوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه محقق ساخته سبک مدیریت با ضریب اعتبار 92/0 و از پرسشنامه استاندارد مدیریت زمان ( کرمی مقدم، 1377) با اعتبار 86/0 و روایی محتوایی بالا استفاده شده است و به منظور توصیف فرضیات این پژوهش از جداول توزیع فراوانی و محاسبه شاخص های آماری (میانگین، انحراف استاندارد، نمودارهای ستونی و دایرهای) و همچنین به منظور استنباط نتایج از آزمونهای آماری (همسبتگی گشتاوری پیرسون، نمودار پراکنش، آزمون تی تست، آلفای کرونباخ و جداول افقی) با استفاده از نرم افزار SPSS صورت گرفته است. یافته های تحقیق نشان میدهد که بین سبک مدیریت مدیران و مدیریت زمان در سطح اطمینان 95% رابطه وجود دارد. همچنین نتایج فرعی پژوهش بیانگر آن است که رابطه سبک آمرانه، حمایتی، مشارکتی و توفیقگرا با مدیریت زمان مدیران معنیدار میباشد.
The present research has been done to investigate the relationship between management style and time management of managers in Bojnord Highschool level within 2008-2009 academic year. It is theoretically based on Robert Houoe's theory of path-aim, which is one of the contingency theories. For this reason, management style is considered as a predictor variable and time management as a norm variable. A descriptive correlational study has been employed to gather data and examine the relationship between variable in a non-experimental situation. The statistical population consists of 49 high school managers, including private and state run schools. They were randomly selected using KREJCIE-Morgan test. To gather data on management styles, a researcher-made questionnaire with a reliability index of 0.92 was used. Time Management Questionnaire(Karamy, 1999) was employed. It has a reliability index of 0.86 and is highly content valid. Frequency table, standard deviation, bar graph and pie charts are used to describe the data. To infer results, Pearson correlation test, scatter diagram, t-test, Cronbach alpha, and horizontal tables along with SPSS software were employed. The results show that there a relationship between management style and time management at 95 percent confidence level. There is also a significant relationship between authoritative, supportive and participatory styles and time management