برنامه درسی مبتنی بر شایستگی در آموزش عالی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیحسین مومنی مهموئی 1 , علی شریعتمداری 2 , عزت الله نادری 3
1 - دانش آموخته دوره دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد واحد
علوآ ووحقیقات وهران،عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد
وربت حیدریه
2 - استاد دانشگاه وربیت معلم
3 - استاد دانشگاه وربیت معلم
کلید واژه: آموزش عالی, شایستگی, برنامه درسی مبتنی بر شایستگی,
چکیده مقاله :
برنامه های درسی آموزش عالی که در زمان حاضردر دانشگاه های ایران وجود دارند واجرا می گردند محصول فعالیت عمده نهاد شورای عالی برنامه ریزی است که از اواخر سال 1363فعالیت خود را آغاز نمود واهدافی همچونایجاد وحدت ویکپارچگی درنظام آموزش عالی رعایت کلیه قواعد و اصول برنامه ریزی آموزشی و پژوهشی،ایجاد هماهنگی در برنامه های درسی وتحولات آموزشی و تربیت نیروی انسانی ،ایجاد ارتباط بین نهاد تصمیم گیری ودستگاه های اجرایی وبه روز نمودن برنامهها و انطباق آن با نیازهای اجتماعی و اقتصادی کشور دنبال کرده است (گروه مطالعات تطبیقی ونوآوری درآموزش عالی،1378،ص89 ). در این زمینه چالشهایی پیش روی آموزش عالی و برنامههای درسی دانشگاهی وجود دارد.بطوریکه: امروزه مشکلاتی درمورد عدم سازگاری برنامه های درسی با تقاصای بازارکاروموفق نبودن برنامههای درسی در کمک به دانشجویان برای کسب اطلاعات و مهارتهای لازم جهت ایفای نقش موثر در دنیای کار متحول امروزی مشاهده می شود (عارفی،1384،ص21). پرورش افراد برای دنیای کار توسط آموزش عالی بایستی بگونه ای صورت پذیرد که نظام آموزش عالی شایستگی های لازم را درآنها درزمینه های عمومی و تخصصی ایجاد نماید و این محقق نخواهد شد مگر آن که برنامههای درسی بگونهای طراحی شده باشند که این شایستگی ها را دردانش آموختگان ایجاد و تقویت نماید.
The existing higher education curricula in Iran has been produced by Higher Education Planning Institute, which started in 1363. Its goals include: to provide ‘a uniform higher education educational system’, following all principles of curriculum development and research, to coordinate curricula and educational changes, to train human resources, to establish a link to decision making institution and executive organizations, to update the curricula based on social and economic needs(Comparative and innovative department, 1378, p.89). There exist some challenges facing Higher Education and university curricula. “Today, there is mismatch between curricula and job market needs; the curricula cannot help students to acquire the knowledge and skills needed to function properly in the evolving job markets.”(Arefy, 1384, p.21) Training people by higher education should be in such a way that provides them with the competencies needed for general and special functioning. This will not happen unless the curricula are designed to develop such competencies in students