نقد و بررسی برنامه آموزش ریاضی دانشگاه ( محتوا و ارزشیابی ) از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد قشم
محورهای موضوعی : علوم تربیتیفریبا فرمیتنی 1 , خزران رحمانی 2 , سودابه شاه سونی 3
1 - کارشناس ارشد آموزش ریاضی وعضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم
2 - دا نشجو دکترا مدیریت آموزشی و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم
3 - مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم و کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی
کلید واژه: نقد, ارزشیابی, برنامههای آموزش ریاضی,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این پژوهش آن بوده است که کیفیت اجرای آموزشهای نظری، محتوای برنامه های آموزش ریاضی و نحوه ارزشیابی از دانشجویان مورد بررسی قرار گیرد. متغیرهایی که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته اند عبارتند از: 1- کیفیت اجرای آموزش 2- محتوای برنامه های آموزشی 3- نحوه ارزشیابی نوع این پژوهش ارزشیابی می باشد که از طریق روش پژوهش توصیفی- پیمایشی انجام گرفته است. نمونه گیری تصادفی بوده است و با استفاده از روش فوق100 نفر به صورت تصادفی از میان دانشجویان انتخاب شده اند و به علت محدودیت جامعه اساتید گروه ریاضی دانشگاه قشم کلیه20 استاد مدرس این درس به عنوان نمونه مورد استفاده واقع شده اند. نتایج کلی این پژوهش عبارتند از: 1- کیفیت اجرای آموزش نظری از دیدگاه اساتید بالاتر از متوسط می باشد. 2- کیفیت اجرای آموزش نظری از دیدگاه دانشجویان در حد متوسط می باشد. 3- محتوای برنامه آموزشی از دیدگاه اساتید بالاتر از سطح متوسط می باشد. 4- محتوای برنامه آموزشی از دیدگاه دانشجویان بالاتر از سطح متوسط می باشد. 5- وضعیت ارزشیابی از دیدگاه اساتید از حد متوسط بهتر است. 6- وضعیت ارزشیابی از دیدگاه دانشجویان از حد متوسط بهتر است.
The purpose of present research is to investigate the quality of theoretical teaching performance, the subject matter and content of mathematical lesson planning and the procedure of students’ assessment and evaluation. The following variables are investigated in this research. The quality of teaching performance The content of lesson planning The procedure of assessment and evaluation This research is a kind of qualitative and descriptive one by using questionnaire. The study population consisted of a random selection of 100 students as well as the whole of 20 professors of mathematical department involved in the research. The results and findings of this research showed that: The quality of theoretical teaching performance from point of view of the professors is above the average level. The quality of theoretical teaching performance from point of view of the students is near to the average level. The content of teaching plan from point of view of the professors is above the average level. The content of teaching plan from point of view of the students is above the average level. The assessment condition from point of view of the professors is better than average level. The assessment condition from point of view of the students is better than average level.