مقایسهی استرس شغلی در مدیران مدارس با منبع کنترل دورنی – بیرونی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیدکتر غلامرضا خوی نژاد 1 , دکتر علیرضا رجایی 2 , عبدالحمید شکیب 3 , فاطمه رحیمی 4
1 - استادیار دانشگاه ازاد اسلامی مشهد
2 - استادیار دانشگاه ازاد اسلامی تربت جام
3 - عضو هیأت علمی دانشگاه ازاد اسلامی تربت جام
4 - کارشناس ارشد روانشناسی
کلید واژه: منبع کنترل (درونی – بیرونی), استرس شغلی مدیران,
چکیده مقاله :
منبع کنترل به عنوان یکی از ویژگیهای شخصیتی، بر بسیاری از جنبههای رفتاری مدیران و کارکنان تأثیرگذار است. هدف اصلی این پژوهش مقایسهی میزان استرس شغلی در مدیران مدارس با منبع کنترل درونی و بیرونی بود. جامعه آماری مورد مطالعه کل مدیران مدارس در مقاطع مختلف شهرستان تربت جام و نمونه شامل 120 نفر (58 مرد و 62 زن)، که با روش نمونهگیری لایهای – تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامههای منبع کنترل راتر و استرس شغلی (قاسمی، 1377) ابزارهای این پژوهش را شامل میشدند. برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس یک طرفه، تحلیل واریانس دو طرفه و آزمون تعقیبی توکی استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که بین میزان استرس شغلی مدیران با منبع کنترل درونی – بیرونی تفاوت معناداری وجود ندارد، همچنین بین میزان استرس شغلی مدیران زن و مرد تفاوت معناداری وجود ندارد و دو عامل جنسیت و منبع کنترل در استرس شغلی مدیران با یکدیگر تعامل ندارند اما میزان استرس مدیران با سوابق مختلف، تفاوت معناداری وجود داشت، مدیران با سابقه بیش از 10 سال، نسبت به مدیران باسابقه زیر 5 سال از استرس کمتری برخوردار بودند.
T The locus of control is one of the personality features that affects many behavioral aspects of both headmasters and their staff the primary purpose of this research was to compare job stress in school headmasters with internal and external locus of control. The participants were 120 school headmasters (58 males & 62 females) from different grades in torbat_e_Jam, that were selected by strafified random sampling . rutters, Locus of control and job stress questionnaire, (Gasamei, 1377) were instruments of this research. The data showed that there was no significant difference between the rate of Job stress and internal, exteral locus of control among school headmasters. Also, there was no significant difference in the rate of job stress between male & female school headmasters and there was no interaction between gender and locus of control in school headmaster’s job stress. But results showed that there was a significant difference between stress among school headmasters with more and different experiences. School headmasters having more than 10 years of experience showed less job stress than their counterparts with less than 5 years.