بررسی وضعیت مدارس شهر شیروان بر اساس شاخصهای رفتاری سازمان یادگیرنده (دیدگاه پیتر سنگه)
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
1 - کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی- مدرس دانشگاه پیام نور
کلید واژه: سازمان یادگیرنده, مدرسه یادگیرنده, توسـعه قابلیتهـای فـردی, الگوهـای ذهنـی, چشم انداز مشترک, یادگیری گروهی, تفکر نظام گر,
چکیده مقاله :
زیربنای هر گونه حرکت به سوی رشد و توسعه سازمانی و بهبود فرآیند کـار درسازمانها، شناخت دقیق وضعیت موجود، تشخیص صحیح نقاط قوت و ضـعف و سـپس طرح برنامه هایی سنجیده برای اصلاح جریان خواهـد بـود. هـدف ایـن پـژوهش بررسـی میزان یـادگیر بـودن مـدارس شـهر شـیروان بـر اسـاس شاخـصهای رفتـاری سـازمان یادگیرنـده (دیـدگاه پیتـر سـنگه) اسـت. روش انجـام تحقیـق، توصـیفی از نـوع پیمایـشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مدارس ابتدائی، راهنمایی و متوسـطه نظــری دولتی شهر شیروان تشکیل میدهند و نمونه گیری بـه روش طبقـه های متناسـب بـا حجـم انجام شده است. برای جمـع آوری داده هـا از یـک پرسـشنامـه بـسته - پاسـخ بـرای معلمـان، یـک پرسشنامه باز – پاسخ برای مدیـران و بررسـی وضعیت و امکانـات موجـود در مدرسـه استفاده شده، روایی و پایایی پرسشنامه ها با استفاده از آزمـون- آزمـون مجـدد، آلفـایکرانباخ و نظر اساتید و متخصصان رشته مدیریت حاصل شده اسـت و نتـایج بـه دسـت آمده نشان میدهد که بین وضعیت کنونی مدارس و ویژگی های سازمان یادگیرنده فاصـله وجود دارد سنجش هر یک از مؤلفه های این سازمانها منجر به تأیید این اختلاف شد. مقایسه مقاطع مختلف تحصیلی نیز بیانگر آن است که بین مقاطع مختلف تحصیلی از نظر ویژگی های سازمان یادگیرنده اختلاف معناداری وجود دارد و مقطع ابتدائی نـسبت به دو مقطع دیگر به ویژگیهای رفتاری سازمان یادگیرندهنزدیکتـر اسـت.همچنـین سـایریافتـه ها نشان میدهـد کـه مـدرک تحـصیلی، نـوع مدرسـه و سـابقه تـدریس بـر میـزانیادگیرنده بودن مدارس تأثیری ندارد. لازم به ذکر است در ایـن پـژوهش از شاخـصهای آم ار توصیفی نظیر، توزیع فراوانی، میانه درصد فراوانی نسبی و ... و همچنین شاخصهـای آمـار استنبـاطی نظیـر تجزیــه و تحلیــل واریــانس و آزمــون دوجملـهای استفاده شده است.
The cornerstone of evrey movement towards organizational development and improvement of work process in organizations, is the precise understanding of the existing conditions, proper realization of strengths and weaknesses and subsequently devising well – calculated plans to reform the curren. The purpose of this thesis is to find the rate of learning in Shirvan schools on the basis of behavoral criteria of the learning organization (senge`s view). The statistical subjects in this piece of research includes all state primary, guidance and secondary schools of Shirvan and the sampling is in accordance with stratified method which is in harmony with the content.To gather data , closed-test questionnaires for teachers and an open- test questionnaire for principals have been utilized to assess the conditions and facilities in schools. To establish the validity and reliability of the questionnaires, Alpha-Granbach Test-Retest and opinions of the professors and scholars in the field of educational management have been taken into account. The obtained results show that there is a gap between the present conditions in schools and the qualities of the learning organization. The measurement of the component of these organizations also confirmed this fact. The comparison of the various educational levels shows that there is a meaningful difference between different levels of education in terms of features of the learning organization. It also demonstrates that primary schools comparing with other levels are closer to the charactristics of the learning organization. In addition, other findings show that the educational degree, the kind of school and the teaching experiences have no impact on the rate of learning in schools. It must be mentioned that in this study, we have benefited the descriptive statistics such as frequency distribution, median, relative frequency percentile and, etc. We have also used prescriptive statistics including variance analysis and binomial test.