طراحی فرصتهای یادگیری در آموزش و پرورش
محورهای موضوعی : علوم تربیتیطهمورث آقاجانی 1 , غلامرضا عزیزی 2 , جمال صادقی 3
1 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس.
2 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه.
3 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل.
کلید واژه: طراحی, آموزش و پرورش, فرصتهای یادگیری,
چکیده مقاله :
فناوریهای جدید الکترونیکی عامل بسیار مهمی در شکلگیری بافتهای اجتماعی و فرهنگی جدید به شمار میرود و بافتهای جدید، محیطهای جدید آموزشی و راههای جدید طراحی آموزش را ایجاب میکند. متخصصان آموزشی باید تجارب یادگیری را متناسب با این وضعیت طراحی کنند. آموزش و پرورش وسیلهای مهم در انتقال فرهنگ جامعه و نشر آن است. قسمت عمدهای از آن چه دانشآموزان درباره اختیارات و امکانات زندگی خود میآموزند مربوط به تجاربی است که متخصصان آموزشی طراحی کردهاند. باید به خاطر داشت که هیچ گاه یادگیری دانشآموزان به صورت تصادفی اتفاق نمیافتد، بلکه نتیجه مستقیم تجارب و فرصتهای یادگیری آنان است. در این مقاله برخی از الگوهای طراحی آموزشی، مدل کارآیی و عقاید ساختگرایان درباره یادگیری مورد بحث و بررسی قرار میگیرد.
New electronic technologies have been influential in the formation of new social and cultural situations. The new situations demand novel educational contexts and methods of educational designs. Education is an important means of spreading and promoting culture. The major part of what students learn about their opportunities is based on what education designers have developed. It should be remembered that there is no incidental learning. What students learn is directly related to the opportunities they are provided with