بررسی گرایشهای مطالعاتی و استفاده ازکتابخانه در بین نخبگان دانشآموزی ایران (از 1383 تا 1385)
محورهای موضوعی : علوم تربیتینرگس محمدعلیپور 1 , فاطمه نوشین فرد 2 , فهیمه بابالحوائجی 3
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، دکترای کتابداری و اطلاعرسانی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
3 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
کلید واژه: نخبگان, گرایشهای مطالعاتی, استفاده از کتابخانه, دانشآموزان ایران,
چکیده مقاله :
این پژوهش تحت عنوان بررسی گرایشهای مطالعاتی و میزان استفاده از کتابخانه در بین نخبگان دانشآموزی ایران در سالهای 1383تا 1385 به منظور بررسی گرایشهای مطالعاتی؛ اهداف مطالعه؛ عادات مطالعه؛ میزان مطالعه و میزان استفاده از کتابخانه انجام شده است. جامعه پژوهش نخبگان دانشآموزی ایران شامل برگزیدگان کنکور سراسری، المپیادهای علمی و جشنواره دانشآموزی خوارزمی طی سالهای 1383- 1385 میباشد که تعداد آنها سیصد نفر است. روش پژوهش پیمایشی- تحلیلی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه میباشد که از سیصد پرسشنامه ارسالی صد و شصت و هشت قابل استفاده بود. دادهها با استفاده از آزمونهای مختلف آماری و بر اساس نوع متغیرها؛ توسط نرمافزار SPSS مورد پردازش و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در این تحقیق دوازده فرضیه مطرح شده است که از بین آنها فقط فرضیه دوم مورد تایید قرار گرفت. برخی یافتههای پژوهش حاکی از آن است که اولویت اول علت علاقه به مطالعه در میان نخبگان دانشآموزی تشویق والدین و خانواده بوده است. بیشترین درصد جامعه مورد پژوهش (4/55 درصد) درحد زیاد و خیلی زیاد به مطالعه کتابهای غیر درسی و مطبوعات علاقه داشتهاند. اولویتهای آنان در گرایشهای مطالعاتی زمینه ادبی و سپس علمی بوده است؛ اکثریت نخبگان دانشآموزی ایران در بیشتر مواقع (4/71 درصد) از اینترنت و سپس از منابع الکترونیکی استفاده میکنند؛ همچنین بیشتر نخبگان (9/86 درصد) در زمان تحصیل عضو کتابخانه مدرسه بودهاند؛ اکثریت آنان (6/75 درصد) در هفته یکبار و بیش از یکبار به کتابخانه مدرسه مراجعه میکردند؛ بیشترین درصد نخبگان دانشآموزی ایران (8/48 درصد) میزان تاثیر منابع کتابخانهای را در حد متوسط ارزیابی کردهاند.
The present study aims to examine study attitudes, study objectives, study habits, the amount of studying and library use among elite students. The study population consists of 300 Iranian elite students including winners in Kharazmi students’ Festival, the most successful students in university entrance competition examination, and students managed to enter scientific Olympiads 2004 to 2006. The research method is survey-analysis and the research device is a questionnaire. Of 300 questionnaires distributed, 168 could be use. Data were analyzed using SPSS. This study considered twelve hypotheses of which only second one was approved. The findings of the research reveal that encouragement of parents and family members is the first reason in promoting study the elite students. The greatest percentage of research population (55.4 %) was interested in reading non text-books and journals. Their priorities in studying were literary and scientific materials. Most of Iranian elite students (71.4%) use Internet and electronic resources frequently. Most of them (86.9%) used to be members of thier school libraries.Most of them (75.6%) used school library once or more than once per week, and 48.8 percent regarded the library resources influence on studying habit as average.