تعیین رابطه بین مهارتهای کارآفرینی و اثربخشی سازمانی در بین دانشجویان شاغل شاهد و ایثارگر شرق استان مازندران
محورهای موضوعی : علوم تربیتیاحمد ولی پور 1 , حمیدرضا تقی زاده 2
1 - دکتری تخصصی برنامه ریزی درسی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی ساری، ساری
2 - کارشناسی ارشد مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی
کلید واژه: کارآفرینی – مهارتهای کارآفرینی – اثربخشی – اثربخشی سازمانی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه بین مهارتهای کارآفرینی و اثربخشی سازمانی در بین دانشجویان شاغل شاهد و ایثارگر شرق استان مازندران می باشد. برای این منظور از میان جامعه آماری پژوهش که شامل 210 نفر دانشجویان شاغل شاهد و ایثارگر هستند. تعداد 132 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه استاندارد مهارتهای کارآفرینانه 22 سوالی و پرسشنامه استاندارد اثربخشی سازمانی 15 سوالی میباشد. روایی آزمون از طریق اساتید صاحب نظر مورد تایید قرار گرفت. و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ برای پرسشنامه مهارتهای کارآفرینانه 82/0 و پرسشنامه اثربخشی سازمانی 87/0 محاسبه شده است. در این پژوهش از دو روش آمار توصیفی و استنباطی برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شده است. سوالات پژوهش از طریق همبستگی اسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای نرمال بودن یا غیر نرمال بودن توزیع دادهها از آزمون کولموگروف – اسمیرنف و آزمون ناپارامتریک استفاده شده است. تحلیل یافتههای این پژوهش نشان داد بین مهارتهای شخصی، مهارتهای بین فردی و مهارتهای فرایندی و اثربخشی سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد. نتایج حاصل از سوال اصلی نشان داد که در مجموع میان مهارتهای کارآفرینی و اثربخشی سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد.
This study aimed to investigate the relationship between organizational effectiveness and entrepreneurial skills among working martyred and gallantry students in the East of Mazandaran. For this purpose, we selected 132 martyred and gallantry students from 210 students through simple random sampling. Descriptive method was used for this study and for collection of data; we did employ standard entrepreneurial skill questionnaire with 22-items and standard questionnaire for organizational effectiveness with 15 items. Its validity was confirmed by experts. In this study, the alpha coefficient of the questionnaire for entrepreneurial skills and organizational Effectiveness was calculated 82/0 and87/0 respectively. In order to analyze the specific research questions, descriptive and inferential statistics methods, and Spearman correlation tests were used. Kolomorghogh - Smirinef and non – parametric tests were used. Results showed that there is a significant relationship between personal skills and organizational effectiveness, interpersonal skills and interactional skills, processing skills and organizational effectiveness. The results showed that in general there is a significant relationship between entrepreneurial skills and organizational effectiveness.