بررسی برخی ملاحظات انجام شده در تالیف کتب درسی آذربایجان
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
1 - مدرس دانشکده پرستاری باکوودانشجوی دکتری روان شناسی آکادمی علوم آذربایجان
کلید واژه: کتب درسی, آذربایجان, پایههای اول تا یازدهم,
چکیده مقاله :
برای تألیف مطالب کتابهای درسی نیاز به تغییر و تحول است و از نظر علمی برخی از این کتابها به روز نیست. به روز نبودن موضوعات علمی در بلند مدت به معلومات دانشآموزان ضربههای اساسی وارد میکند. در سالهای برقراری استقلال در آذربایجان، امور مربوط به تالیف کتب درسی مورد بازنگری قرار گرفت و مجدد سازماندهی شد و خطمشی تالیف کتاب درسی در دولت جمهوری آذربایجان مشخص شد. در بین سالهای 2005-2003 کتب درسی به صورت رایگان در اختیار دانشآموزان پایههای اول تا یازدهم قرار گرفت و بین سالهای 2007-2000، 250 عنوان کتاب درسی به صورت نسخه اصلی تهیه شد. از سال 2002 تالیف کتابهای آلمانی، انگلیسی و فرانسه آغاز گردید. هم اکنون کار تالیف کتب درسی به زبان فرانسه و انگلیسی برای پایههای اول تا یازدهم به اتمام رسیده است و کتب درسی مدارس در حال پیشرفت و بازنگری میباشد
Text-book compilation needs change and development. Some textbooks are not up-to-date. As a result in the long run, they cause harm. After its independence, the republic of Azarbayjan had reviewed its text-books in schools. The road-map of text-book compilation has also been formulated. Within 2003-2005, text-books were distributed free among first up to 11th grades. Within 2000-2007, 250 original text books were compiled. In 2002, text book compilation in German, English, and French started. Currently, textbook compilation in French and English has been finished. They are being reviewed and re-developed